Det är som Kent skriver, det skall vara rätt grejor som passar till applikationen: insug, toppar, kam, kompression, avgaslimpor/headers, växellåda och utväxling, det är kombinationen som gör det! Du vet vad dom säger om kedjan, den är inte starkare än den svagaste länken! Sen skulle jag inte vilja dra in motorkombinationer som går i stock i den här diskussionen, dom har som dom flesta vet ett helt annat koncept. Vill du ha lite mer effekt så har du ju flera vägar att gå, mer effekt ur den befintliga motorn, bygga en större motor osv., det är alltid värt att ta en rejäl funderare på vart du siktar med ditt motorbygge.
Har själv en del erfarenhet av Pontiac snurror men det tog ändå ett visst mått av funderande innan jag bestämde mej för hur jag ville bygga min motor...
Även om jag kanske skulle ha kunnat få samma effekt med ett par "orginal" toppar så valde jag att gå en annan väg. Att köpa ett par renoveringsbara toppar tex #16, plus en riktig renovering och portning hade inte blivit särskilt billigt. Därmed inte sagt att jag rekomenderar något till någon, var och en har sina egna ideer och förutsättningar och det här är mina erfarenheter...
Har till skillnad från Stugan lite andra erfarenheter av att köpa "renoverat", det har varit blandat genom åren så att säga
Och du bör definitivt granska eventuella portningar noga om du köper beggat, ett amatörjobb i kanalerna kan vara rena katastrofen.
En annan sak att fundera på är ju om du har en matching numbers motor i bilen, i så fall kanske du skulle spara den och bygga på nåt annat? Är du intresserad av att testa alutoppar så gör det, men stoppa undan orginalen på hyllan, dom kan vara kul att ha senare.