Annons

Pontiac Silverstreak 1941

1
Hej. Jag börjar lite kortfattat (& utvecklar eller svarar givetvis på ev frågor). Jag är en vanlig "Svensson" på 34 år. Jag är delvis uppväxt med äldre bilar och ett stort bilintresse finns i familjen. Jag skulle säga att jag är väldigt bil-/fordonsintresserad men har aldrig haft ekonomin till att äga något roligt själv, Vilket gjort att intresset avtagit och kommit tillbaka i perioder under livet. Men nu senaste året har jag känt att jag "måste" köpa något. Ålderskris? Jag har varit inne och letat bilar inom alla olika teman, Audi R8, BMW E30, Hot rod, Porsche, Cadillac 59/60 etc.
Då jag har två barn och fru så känner jag att tvåsitsiga bilar får vänta. Jag tror att bilen hade blivit stående.

Men för 1,5 månad sedan kunde jag inte sova och låg och scrollade på nätet i blindo. Där hittade jag en auktionssida jag aldrig sett tidigare.
Efter lite scrollande så dök det upp något som i princip fick min värld att stanna. En Pontiac Silver Streak ifrån 1941. Jag tror att jag bläddrade igenom samtliga bilder 20-25 gånger. Läste igenom den korta info som fanns. Började skriva till ChatGPT, googlade, Youtube. Allt ifrån att jag allmänt ville veta mer om bilen historiskt till att jag ville se hur man kan bygga om dom, vad dom låg i pris och vad som skulle vara värt att betala för den. Jag bestämde mig för att Jag skulle vara med och buda. Men jag behövde lista ut vad mitt tak skulle bli, Då jag måste budgetera för att köpa delar och en del hjälp.

Hade jag svårt att sova så var det praktiskt taget omöjligt att sova nu. Auktionen skulle avslutas dagen därpå och jag gick som på nålar hela dagen. Startade ett alarm på telefonen 10 minuter innan auktionsslut. Högsta budet var väldigt lågt och ja la ett nytt bud. Direkt när jag lagt det så bestämde jag mig för att jag ska vinna den auktionen PUNKT SLUT. Jag budade emot en annan budgivare, Jag gick över mitt satta tak med 15000kr, Det spelade ingen roll, Jag VANN!

Bilen är nu min och jag tänkte dokumentera min resa här nu.

Bilen köptes med en godkänd urspungskontroll som gjordes 1981. Jag ringde transportstyrelsen för att stämma av, 3 olika handläggare med 3 olika svar.
Jag bokade in en registrering på bilen förra veckan. Var väldigt nervös för detta. OM den ena handläggarens svar hade stämt och jag skulle få göra nya ursprungskontroll.
Det hela gick super smidigt och var i inga konstigheter alls.

Jag har inte mer än varit ute och tittat, fotat, suttit i bilen fram tills nu. Då jag ville få alla papper helt färdiga innan jag börjar lägga mer pengar och tid på bilen.

Bilen transporterades på en biltransport till registreringen, Därefter transporterades den till ett nytt garage då jag inte har plats för den hemma just nu. Den kommer stå där som kortast över vintern, Vi kommer även att börja skruva på den här.

Att göra/priolista
- Motorn. Motorn är renoverad. Men inga vätskor, oljer etc finns i. så just nu sitter motorn fast. Rak 6a
- Bromsar.
- Nya däck, Dom ser helt nya ut men jag vågar inte köra med dom.
- Elen, väldigt torra kablar etc.

Kort fakta:
- Jag blir den tredje Svenska ägaren, Dom två tidigare ägarna är inte vilka som helst, Vilket gör det ännu häftigare (Vet inte om jag får skriva ut deras namn)
- Bilen är importerad ifrån Danmark.
- Någon gång troligtvis sent 70 tal har bilen renoverats till 90% men sen blivit stående.

Mitt mål:
- Få bilen besiktigad så nära sitt nuvarande skick som möjligt. För att sen ska det bli ett rullande projekt.
- Ställa ut den på A-Bombers.

Ev framtidsplaner:
- Luftfjädring.
- Ekerfälgar.
- Gangsterkeps.
- Fenderskirts.
- Konvertera till 12V

* Samtliga ändringar ska kunna återställas.

Tidsåtgång;
- Det ska bli ett roligt projekt. Det får ta den tid det tar.

Detta kanske inte blev så kortfattat som jag tänkt. Men Jag vill dokumentera detta för att delvis dela med mig men även kunna kolla tillbaka på detta projektet.

All hjälp är uppskattat, Vet du något om denna specifika bilen eller kan något om modellen generellt, har du ev delar?

Med Vänliga hälsningar
Bilagor