Annons

Edelbrock toppar

1
någon som provat edelbrocks alu toppar?

funderar på att införskaffa ett par till min 350

EDL-61599
72cc D-port toppar
Samt denna kam
SUM-K2801
Duration 272/282, Lift .442/.465
Lobe Separation :112

på pappret ser de ok ut

men teori och verklighet är ju sällan samma sak

all input är välkommet
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Annons

Re: Edelbrock toppar

2
Som jag ser det kommer du aldrig att få nyttja topparna fulla potential på en 350 (komp) och/eller med den kammen (varvtal).
Kompressionen kommer att bli för låg för att nyttja nå´n vassare kam som skulle kunna få topparna att vakna till.
Tänk även på att alu-toppar KRÄVER 1 punkt högre statisk komporession än järntoppar p.g.a. termodynamiska förluster.

Titta på Stock-åkarna som åker 11 sekunder, eller snabbare, med oportade original toppar på en 350 så får du lite att fundera på?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Edelbrock toppar

3
om man kör med en 068 kam som inte kräver samma komp förhållande så borde de med andra ord bli lite bättre för alu topparna?

annars får de bli som första tanken å bygga en 400 motor från start :)
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Edelbrock toppar

6
Om du ska välja en kam som bygger upp det dynamiska kompressionsförhållandet så får du kolla tiderna på när insug stänger, ju tidigare ju högre dynamiskt komp, (i grova drag).
068:an stänger inte tidigt i förhållande till durationen, därför är den mest lämplig för lite högre komp, utan risk för spikningar, vilket ÄR ett problem med de s.k. "moderna" slipningarna i motrer med lite högre komp.
(Dessa "moderna" slipningar var moderna 1971 när lågkompsmotorerna kom över hela linjen, numera är de "moderna" kammarna bara ett säljargument bland okunniga försäljare).
En annan stor nackdel, förutom risken för spikningar, med en kam som stänger insug tidigt, är att varvtalsområdet blir snävt.

Alu-toppar är fint, fränt, snyggt men långt ifrån nödvändiga, för effektens skull, på en 350.

Men ok, ska du bygga en skottsäker smidd bottendel som tål 8000 varv, låda med transbrake och 4500 startvarv, 4,88 i bak så kommer de säkert till sin rätt?

Körbarheten och bränsleekonomin blir väl "sådär".........

Köp alu-topparna om du har framtidsplaner för en större race-motor, annars räcker originaltopparna längre än du tror till din 350?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Edelbrock toppar

7
Men ok, ska du bygga en skottsäker smidd bottendel som tål 8000 varv, låda med transbrake och 4500 startvarv, 4,88 i bak så kommer de säkert till sin rätt?

det där låter rätt skoj men för att vara lite realistisk så får man titta efter nått snällare om frun i huset ska vilja vara chafför

blir väl mer en snäll gatmotor som är tanken, varv runt 6500 stall runt 2000-2500 och 3.90 lr 4.11 i baken

bränsle ekonomin kommer i andra hand det är viktigare att de går å åka å snurra på stan utan bekymmer

tanken med alu topparna är väl främst att skillnaden i pris på dessa och ett par beg 16 toppar i bra skick inte är så stor samt väger de mindre och sen är de helt nya
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Edelbrock toppar

8
Har använt deras toppar på större motor, funkar bra! Jag tror att kombinationen med ett annorlunda förbränningsrum jämfört med järntoppar och ett lite bättre flöde ger dej en del extra jämfört med orginalprylarna. Bromsade tyvärr inte motorn före bygget men åker iaf betydligt fortare på kvartsmilen nu än tidigare. Dessutom tar den inte mer soppa vid landsvägskörning än förut, snarare mindre (även om det kan bero på fler saker än topparna). Prova att ta kontakt med Kauffman om du är intresserad, dom brukar vara jäkligt hjälpsamma.

Re: Edelbrock toppar

9
Det behöver inte vara nå´ra speciella #16 toppar, det går bra med vilka Pontiac toppar som helst som har lämpligt stora förbränningsrum efter bearbetning.
Sen har du ju flödesmässiga fördelar med toppar som har 1.96"-1.66" ventiler, som matchar 350 motorns mindre cylinderborr bättre än storventilstoppar.
Ett par vanliga standard "snik"-toppar går ju att hitta för nästan inga pengar alls, så om du räknar pengar så är ju valet lätt?
Och får de lite hjälp, för normal renoveringskostnad, så ger de minst lika mycket effekt som nå´ra andra toppar för dina behov?

Som alltid är det bra att använda de grejor man har behov av och som passar applikationen, att bara kasta på motorn en massa prylar man läst om i senaste HotRod eller på nå´n speedshops hemsida eller rekommenderas av andra (som använder grejorna till helt andra behov) brukar sällan skänka nå´n glädje i längden?

Därmed inget sagt om kvaliteten på Kauffman eller Edelbrock topparna som givetvis är bra grejor för rätt ändamål och applikation.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Edelbrock toppar

10
Var inne rätt länge som dig på Alu -toppar tiden var ungefär den samma på året.
Prata runt lite med gelika polare som fick in mig på "gjutjärn".
Så tid tyckte jag att jag hade att leta.
Grejen är att på dom har det mesta "satt sig"på.
Vad kan hända med nya grejor skeppas hit och dit(om man inte är nöjd eller så, fabriks fel eller liknande),så tänkte jag ialf.
Så jag slog på stora trumman och började leta.Fick tag i ett par kanon #13 fixade toppar i ny skick med rostfria ventiler bötade 10kkr för dom.
Vad jag menar är att "vilar du lite på hanen" så har du nog hittat ett par bra toppar som du blir skit nöjd med.
Det bästa var ju att om det inte var bra så kunde jag ju åtminstone få tag på försäljaren på max en dag
mer tid tar inte en resa genom Svedala.
Men det var jag det.
Lycka till vad du än väljer.
Lär tillägga att det är en 400 men tror inte problemet är större på en 350.

Re: Edelbrock toppar

11
Det är som Kent skriver, det skall vara rätt grejor som passar till applikationen: insug, toppar, kam, kompression, avgaslimpor/headers, växellåda och utväxling, det är kombinationen som gör det! Du vet vad dom säger om kedjan, den är inte starkare än den svagaste länken! Sen skulle jag inte vilja dra in motorkombinationer som går i stock i den här diskussionen, dom har som dom flesta vet ett helt annat koncept. Vill du ha lite mer effekt så har du ju flera vägar att gå, mer effekt ur den befintliga motorn, bygga en större motor osv., det är alltid värt att ta en rejäl funderare på vart du siktar med ditt motorbygge.
Har själv en del erfarenhet av Pontiac snurror men det tog ändå ett visst mått av funderande innan jag bestämde mej för hur jag ville bygga min motor...
Även om jag kanske skulle ha kunnat få samma effekt med ett par "orginal" toppar så valde jag att gå en annan väg. Att köpa ett par renoveringsbara toppar tex #16, plus en riktig renovering och portning hade inte blivit särskilt billigt. Därmed inte sagt att jag rekomenderar något till någon, var och en har sina egna ideer och förutsättningar och det här är mina erfarenheter...
Har till skillnad från Stugan lite andra erfarenheter av att köpa "renoverat", det har varit blandat genom åren så att säga :) Och du bör definitivt granska eventuella portningar noga om du köper beggat, ett amatörjobb i kanalerna kan vara rena katastrofen.
En annan sak att fundera på är ju om du har en matching numbers motor i bilen, i så fall kanske du skulle spara den och bygga på nåt annat? Är du intresserad av att testa alutoppar så gör det, men stoppa undan orginalen på hyllan, dom kan vara kul att ha senare.

Re: Edelbrock toppar

12
Håller med Torpedo-47 på alla punkter men nu har du ialf fått input som du frågade efter.
Hur du änvrider och vänder så är du bara du som betalar och får stå för grejorna,
så gör vad du tycker är bäst så gjorde jag på både gott och ont.
Kul blir att läsa vad resultatet blir.
Så vi håller väl tråden öppen tills raggen drar i gång håll åtminstone mig underrättat.
P.S om du vill ha tips på en som fixade mina toppar och som säkert kan hjälpa dig så skicka ett PM
Men det är uteslutande "Järn"
Hade.

Re: Edelbrock toppar

13
får tacka för alla råd å tips nu fick man förvisso lite mer å fundera på men inte till det sämre

ska hålla er uppdaterade om hur det blir

när jag bestämmt hur motorn skall byggas så kommer jag troligen ställa massa mer frågor

jag har iaf bestämmt att det blir en helt ny motor då den som sitter i är orginal motorn och som jag tror är ganska orörd
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241