Annons

Pontiac Bonneville 1969 428 bakaxel

1
Tja ny på forumet og ny ägare av en Pontiac Bonnevill cab 428
Har lite problem med bakaxeln
nummer 1
Vad kan det vara för bakaxel på min bil
det er 1n ca 8,5 tums 12 bult men bak kåpan stämer inte med någon känd model det är tydligen någonting special med just 428
Någon som vet vad det kan vara ;) ??

No 2
Hur varm skalll en bakaxel bli vid normal körning 30C 50C 80C eller vad räknas som normal drift temp ??

Mvh
Berna från Gävle :mrgreen:
Annons

Re: Pontiac Bonneville 1969 428 bakaxel

2
Välkommen till Forumet!

1. Du har med största sannolikhet en original Pontiac Fullsize 12-bults 8 7/8" bakaxel med 10 skruvar som håller kåpan?
Finns normalt endast hjullager att köpa nytt till dessa axlar.

2. Axeln har temperatur efter graden av belastning på den.
Om diffen och/eller lagren skurit p.g.a. utebliven smörjning så blir axeln onödigt varm, annars är värmeutvecklingen inget problem.

Vad är problemet?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Orginal bakaxel exploderade :(
Ny axel blev funnen, den ser skapligt ok ut men tyvär främre pinjong lagret skar ;(
Försökte köpa lite ny grejor fick efter mycket om och men tag på främre pinjong lagret ...
presis som du säger så är det någonting konstigt med modellen det är inte en vanlig cheva bakaxel utan en 8 7/8"

Tycker den värkar bli lite varm skall kolla med temperatur mätare nästa gång jag är ute och åker

När jag gjorde okulär besiktning av grejorna i bakaxeln (eftersom jag måste riva hela baxeln när jag bytte pinjonglagret (vi gå inte in på det här)
så tycker jag att varken lager eller små dreven ser 100% frisk ut Pinjong och krondrev såg helt ok men dom små dreven mitt i klumpen ser ganska använda ut

därför vill jag försöka finna renovering sats eller delar och för att lyckas med det måste jag finna ut exakt vilken model jag har :)

och jag är lite ny på Jenkare har skruvat MC i 30 år men det är Inte helt samma sak :)

För att mäta kron hjulet skall man mäta absolut största diametern eller är det ca sisådär beroende på utväxling osv osv min var 220mm ca mät med tumträ (hade inget skjut mått till hands som nåde över)

Så jag skall fråga efter grejor till en 8 7/8" 12 bult axel
Finns det någon bra sida som någon här känner till med bakaxel delar :)

Tack för bra svar
Ja det är en 12 bult med 10 bults kåpa
Berna :mrgreen:

5
Ja jag har Joken kvar men det liger i planen att renovera upp den rasade så det blir original helt och hålet på bilen så jag tänkte nog spara delarna
Det skall finnas nya drev att få tag på I vorst cashe får jag fräsa egna drev i 2541 stål och nitrit härda skiten då borde det bli lite starkare än original och hålla hela vägen
Efter som kron och pinjong drevet i den rasade är skapligt ok så tänkte jag försöka fixa den :)

Blev reaplans utväxling med nya bakaxeln

Jag fick tag på knäck hylsa till bakaxeln och monterade ihop grejorna (tog väl sisådär 5 timmar med alt krypande och funderande)
sen rullade bilen fin fint ner till Tierps arena där man smet in på Finparkeringen och hade bara 300m att gå :)

Mvh
Berna