Annons

Går illa

1
Nu är jag tillbaka igen. Motorn startar direkt och går på tomgång men går ojämt och pludrar, när man kör så hugger och hackar den. Nu har jag snart gjort allt som jag kan göra och är just nu tom på ideer, tändningen är ställd med lampa och jag har full komp på alla cylindrar. Jag rensade aldrig tanken i vintras så bensinpumpen slutade att fungera så nu har jag elpump om det kanske kan vara så att jag har fått skit i den nya förgasaren och kanske borde byta till den gammla som satt på innan eller kan det vara fördelaren som är sliten ? Någon som har några ide ?
Pontiac Catalina 65
Annons

Re: Går illa

2
vad har du för förgasare/fördelare

orginal grejor ?

ställt brytar spetsar rätt?

The Judge har lagt in ett bra felsökar schema här i nån tråd...

Följande lista ger exempel på vanliga anmärkningar och dom vanligaste problemen förutom förgasaren. Dessa punkter bör kontrolleras innan man ger sig på förgasaren.

Svårstartad
1. Bränsletrycket, igensatt bränslefilter eller ledning.
2. Cylinderkompression.
3. Luftfilter.
4. Tändsystemet avseende tändstift, tändspole, kondensator, rotor, lock, tändkablar, rätt spänning till tändspolen, förtändning (tändningsinställning).
5. Choken avseende länkage och anordningar på insuget.

Flödning
1. Skräp mellan nålen och sätet i nålventilen.
2. Nålen tätar inte vid första uppstarten.
(Notering: En lätt knackning på förgasaren i närheten av bränsleingången kan hjälpa nålen att sätta sig).

Dålig tomgång
1. Alla punkter under Svårstartad.
2. Fotpackningen felaktigt monterad.
3. Förvärmningen.
4. Vacuumläckor.
5. PCV ventilen.
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

4
fördelaren skall med fördel sitta fast ja

och det ska inte låta om den

där har du nog hittat felet
/Jimmy 0735043241

5
Måste vara något med tändningen, var ute och provade den lite utanför garaget och den huger när man kör och vill inte direkt när man ger den lite men kommer lite efter hand, har bytt till en annan fördelare som jag hade liggandes och då blev det lite bättre har nya brytare och ny kond i fördelaren och ny tändspole på tändspolen ska det sitta något som ser ut som en kond vet ej vad det är. Har mätt tändspolen som var sakt ska ge ca 9v med tändningen på men min visade 12v, har jag gjort fel eller är det fel någonstans ?
Pontiac Catalina 65

6
på vissa tändsystem sitter det motstånd före tändspolen vet inte om du skall ha något på din bil men det verkar ju nästan så
/Jimmy 0735043241

7
Jag har bytt till växelströms generator och undrar om jag måste byta tändspole då eller om det är detsamma som till likström ? Har mät tändspolen med bilen igång och jag blir inte klokare av det då mätaren på instrumentet pendlar mellan 7-22v.
Pontiac Catalina 65