Annons

Dålig ork...

1
är lite fundersam tacksam för tips på detta bekymmer

har en 350 med 2 -portare när den är kall går den rätt ok men när den blir varm så är den orkeslös och missar lite vid lite högre varv samt ganska hög tomgång (runt 1000-1200 rpm)

runt 4000 och upp händer i princip ingenting bilen går mest bara illa, fick hem en ignitor + ny spole idag som jag tänkte byta å se om de blir bättre å sen tänkte jag justera in tomgången så den blir lägre när bilen är varm

har åxo märkt att den är lite tjurig att starta när den blir varm man får nöta lite väl mycket på starten innan den hoppar igång känns precis som att soppan rinner tillbaka till tanken kan de vara ide att byta soppa filter till ett med backventil i?
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Annons

Re: Dålig ork...

2
Har du verkligen mätt upp dina tänddelar som satt i fördelaren, eller servat fördelaren med nya brytare och konding och sen ställt in dem enligt boken?

Om du gjort detta så finns det ingen vits att byta till ett annat tändssystem.

Brytarspetssystemet satt på miljoner och åter miljoner bilar från Detroit och de allra flesta gick rätt hyfsat, exempelvis 421H.O. GTO Tripower, RamAir IV, 455S.D. o.s.v.

Annars skulle jag ju tippa på att din förgasare behöver en service om den inte fått det de senaste 25 åren?

När dessa bila var nya på 60-70-talen så var service av förgasaren en del av 1000-milaservicen, som innehöll en hel del annat också, bl.a. tändningen och justering av denna, vilket tycks gå dagens entusiaster förbi?
Det är inte som dagens bilar, där man knappt byter oljan själv, utan i stället lämnar bilen till en "komponent-utbytare" som letar fel via en dator, och inte kan nå´t om hur en motor fungerar i grunden.
P-x är bortkastade pengar och mest en leksak som man kan roa sig med ett tag tills man tröttnat.
Jag bryr mig INTE om vad andra säger om P-x, det får stå för dem.
Om du snabbt vill lära dig hur din motor fungerar så skaffar du en Pontiac Service Manual för din bil och årsmodell, om du vill lära dig den långa vägen så läser du annonserna i HotRod......

Du kan även kolla bränsletillförseln till förgasaren som bör ge en halvliter, minst, på 30 sekunders körning på startmotorn. Tag loss slangen från förgasaren och led ner den i en 5-litersdunk under testet.
Det sitter en backventil i soppapumpen, men pumpen kan ju vara slut efter 40-50 års tjänstgöring?
Soppafilter med backventil användes som en säkerhetsåtgärd ifall man voltar med bilen så att den hamnar på taket, då stoppar backventilen bränslet från att rinna ut via förgasaren, nå´n annan funktion finns inte.
Kolla vakuumläckor, brustna slangar o.s.v. Om PCV-ventilen har okända mil, byt den också.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Mycket bra tips tack Judge :)

hur som helst nu sitter iaf ignitor + nytändspole på och har även justerat in förgasaren efter varm körning

troligen skulle denna behöva en genomgång då den gärna vill gå lite ojämnt när tomgången är lagom men eftersom jag planerar att byta till en q-jet så får den vara tills jag bytt då kan jag gå igenom den å byta slit delarna

orken blev betydligt bättre iaf och den går rent även över 4000 rpm nu sen om det var justering av förgasaren lr byte av tänd delarna kan jag inte svara på men brytare och kondensator såg inte ut att vara bytt på ett tag

ang service så är de nog många som fixar själva med gott resultat samtidigt som de finns de som ej har kunskapen att få de helt bra men som är för envisa för att be om hjälp "kan själv" dilemmat :P

nå tips på var man kan köpa länkaget till choke spjället på en q-jet de som går ner i förgasaren? saknar ett på min ena q-jet

tips på var man hittar en service manual har kollat runt lite på nätet men det verkar svårt att hitta någon
/Jimmy 0735043241

5
hittade en E-book Pontiac service manual bättre än en vanlig om jag får säga de själv ska man mecka med tex hjullager så kan man ju skriva ut just de kapitlet å ta med sig ut i garaget så slipper man skita ner hela boken 8-)

beställde även en motorbok om pontiacs motorer tack för tipset Judge :)
/Jimmy 0735043241