Varje gång jag har varit ute och kört med min nyinköpta Firebird -69 så har oljestickan (till motorn) åkt upp en liten bit. Jag trodde att det berodde på att kolvringarna läckte och vevhusventilationen inte orkade ta hand om alla gaser och därmed trycktes stickan upp.
Igår råkade jag dock trycka ner stickan med motorn igång, och märkte då att min tidigare teori var helt fel, oljestickan går emot något nere i motorn (vevaxeln troligen) som mekaniskt trycker upp den. Hur kan detta komma sig, kan något vara felmonterat (som så mycket annat på denna bil) eller saknar jag någon del?
Bilen är en Firebird 400 -69 med A/C, men motorblocket är en 400 från -70. Det kommer ut ett ganska kort oljesticksrör från blocket, sedan fortsätter det med ett längre rör med ett fäste som är skruvat vid A/C-kompressorn. Det längre röret verkar vara ett nytillverkat, det finns rester av någon klisterlapp på det, men oljestickan verkar vara en original med rätt detaljnummer för en A/C-bil.
Det nedre röret verkar gå genom ett hål i skvalpplåten (baffle), ser jag på bilder (jag är nybörjare på Pontiac). Om det röret skulle vara felvridet så att oljestickan kommer in mot vevaxeln så kan man väl inte montera skvalpplåten? Den kanske saknas på min motor?
Annons
Re: Oljestickan åker upp
2Det är med största sannolikhet så att det inre oljesticksröret, som sticks i blockröret och hålls fast av skvalpplåten och styr oljestickan till den djupare delen av tråget saknas.
Vanligt fenomen när Ch**a mekar varit i farten.
Utan detta rör så hamnar sticka rakt under vevaxeln och kan faktiskt slitas av och dessutom blir ju oljenivån i motorn alldeles för hög.
Enda sättet att få dit detta "inre rör" på ett vettigt sätt är att lyfta ur motorn, ta bort tråg, skvalpplåt det mittre ramlageröverfallet och montera röret.
Utan detta rör så hamnar sticka rakt under vevaxeln och kan faktiskt slitas av och dessutom blir ju oljenivån i motorn alldeles för hög.
Enda sättet att få dit detta "inre rör" på ett vettigt sätt är att lyfta ur motorn, ta bort tråg, skvalpplåt det mittre ramlageröverfallet och montera röret.
3Håller med Kent men varför måste Ronnie ta bort det mittre ramlageröverfallet?The Judge skrev:Det är med största sannolikhet så att det inre oljesticksröret, som sticks i blockröret och hålls fast av skvalpplåten och styr oljestickan till den djupare delen av tråget saknas.
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
4Det låter som att jag har ytterligare ett jobb att göra i vinter alltså. Man borde väl kunna känna utifrån (med en svetstråd eller något liknande) om det inre röret finns där, för det är väl en ganska skarp krök på det ser det ut som på bilderna?
1969 Pontiac Firebird 400
1966 Chevrolet Corvair Monza
5Håkan S skrev:Håller med Kent men varför måste Ronnie ta bort det mittre ramlageröverfallet?The Judge skrev:Det är med största sannolikhet så att det inre oljesticksröret, som sticks i blockröret och hålls fast av skvalpplåten och styr oljestickan till den djupare delen av tråget saknas.
Enda sättet att få dit detta "inre rör" på ett vettigt sätt är att lyfta ur motorn, ta bort tråg, skvalpplåt det mittre ramlageröverfallet och montera röret.![]()
Håkan S
Håkan, det kan hända att man även vill byta blockröret när man ändå "har brallorna nere" och detta underlättas ungefär 3000 gånger med mittre överfallet borta?
(Jag tänkte helt enkelt ett steg längre?)
Senast redigerad av The Judge den 30 maj 2011 15:53, redigerad totalt 1 gång.
6Ronnie S skrev:Det låter som att jag har ytterligare ett jobb att göra i vinter alltså. Man borde väl kunna känna utifrån (med en svetstråd eller något liknande) om det inre röret finns där, för det är väl en ganska skarp krök på det ser det ut som på bilderna?
Vid nästa oljebyte så kan du hälla i 5,5 liter med nytt filter och sedan kolla oljenivån, om den verkar rimlig så sitter sannolikt det inre röret på plats.
I annat fall så får du ingen indikering på stickan (om nu de yttre rören har rätt längd?)
7Jag hittade en bra bild på hur det ser ut när det nedre röret saknas: http://www.highperformancepontiac.com/t ... to_10.html
Det verkar ganska sannolikt att det är så på min motor också, tycker jag.
Det verkar ganska sannolikt att det är så på min motor också, tycker jag.
8Ok, då förstår jag hur du menade. Helt klart mycket lättare med överfallet borttaget om även blockröret behöver bytas.The Judge skrev:Håkan S skrev:Håller med Kent men varför måste Ronnie ta bort det mittre ramlageröverfallet?The Judge skrev:Det är med största sannolikhet så att det inre oljesticksröret, som sticks i blockröret och hålls fast av skvalpplåten och styr oljestickan till den djupare delen av tråget saknas.
Enda sättet att få dit detta "inre rör" på ett vettigt sätt är att lyfta ur motorn, ta bort tråg, skvalpplåt det mittre ramlageröverfallet och montera röret.![]()
Håkan S
Håkan, det kan hända att man även vill byta blockröret när man ändå "har brallorna nere" och detta underlättas ungefär 3000 gånger med mittre överfallet borta?
(Jag tänkte helt enkelt ett steg längre?)
9Du kan även se om inre röret saknas på hur oljestickan hamnar när du trycker ner den. Eftersom den är platt följer stickan rörets böjning eller skvalpplåtens böjning.The Judge skrev:Ronnie S skrev:Det låter som att jag har ytterligare ett jobb att göra i vinter alltså. Man borde väl kunna känna utifrån (med en svetstråd eller något liknande) om det inre röret finns där, för det är väl en ganska skarp krök på det ser det ut som på bilderna?
Vid nästa oljebyte så kan du hälla i 5,5 liter med nytt filter och sedan kolla oljenivån, om den verkar rimlig så sitter sannolikt det inre röret på plats.
I annat fall så får du ingen indikering på stickan (om nu de yttre rören har rätt längd?)
Har du tid kan du komma förbi firman så ska jag visa på min motor.
10Jag tror jag förstår hur du menar. Om oljestickan följer rörets böjning så vrids oljestickan så att den kan böjas bakåt när man stoppar ner den. Om den följer skvalpplåtens böjning så hamnar stickan så att den böjs i sidled när man stoppar ner den.Håkan S skrev:Du kan även se om inre röret saknas på hur oljestickan hamnar när du trycker ner den. Eftersom den är platt följer stickan rörets böjning eller skvalpplåtens böjning.
Har du tid kan du komma förbi firman så ska jag visa på min motor.
Jag tror att den böjs i sidled på min motor (jag sitter på jobbet just nu) för det översta förlängningsröret (för A/C-bil) gör att det är lättast att stoppa ner den så.
Jag tittar förbi någon dag, så kan du få se min bil också.
11Jag var tidigare i veckan hos Håkan och vi tittade samt kände på både hans och min oljesticka. På hans bil känns det tydligt att oljestickan vill vrida sig så att oljestickan följer det nedersta röret. På min bil känns det inte alls så, utan det verkar mycket riktigt som att det nedre röret saknas.
Idag tog jag bort det övre förlängningsröret (för A/C-bil) och då följde mellanröret med ut också!!! Det syns att det är bearbetat på den biten som sitter i blocket (diametern minskad) och det var monterat med packningssilikon för att det skulle täta i blocket. Jag har även försökt känna med en svetstråd ner i blocket och jag tror att jag känner en skvalpplåt, men inget nedre rör.
Jag monterade tillbaka allt som det satt, men det är bara tillfälligt. I vinter blir det till att lyfta ur motorn och fixa det som det ska vara.
Idag tog jag bort det övre förlängningsröret (för A/C-bil) och då följde mellanröret med ut också!!! Det syns att det är bearbetat på den biten som sitter i blocket (diametern minskad) och det var monterat med packningssilikon för att det skulle täta i blocket. Jag har även försökt känna med en svetstråd ner i blocket och jag tror att jag känner en skvalpplåt, men inget nedre rör.
Jag monterade tillbaka allt som det satt, men det är bara tillfälligt. I vinter blir det till att lyfta ur motorn och fixa det som det ska vara.
13Passa på att leta efter ett i sommar på träffar ( om du hade tänkt åka på några) för den sista biten är inte billig.
http://www.jbp-pontiac.com/images/Oil%2 ... 300003.jpg
Kostar 20$ här, finns kanske billarge på andra ställen
http://www.jbp-pontiac.com/images/Oil%2 ... 300003.jpg
Kostar 20$ här, finns kanske billarge på andra ställen