Annons

Förgasarstorlek

1
Hej!

Jag såg att någon eftersökte lite mer aktivitet på forumet och eftersom jag är nybörjare och sen i våras är en stolt Grand Prix-71-ägare har jag givetvis 1000 frågor :) Tänkte börja med ett par.

När jag köpte bilen kom jag ca 10 mil när bilen vägrade starta efter ett vägkrogsbesök. Efter att jag tröstlöst fram till mörkrets inbrott försökt få igång henne fick jag åka hem med svansen mellan benen ca 30 mil. Dock återvände jag dagen efter och kunde ganska snabbt konstatera att förgasarspjället åkt igen som ett kistlock. När jag bänt upp det med en skruvmejsel gick hon fint hem, med den moderata bränsleförbrukningen 4/L milen.

Jag åkte ner till den lokala raggarklubben där det meddelades att det inte var någon idé att renovera en Holley, jag skulle köpa Edelbrock. Sagt och gjort, efter rekommendation köpte jag en Edelbrock 600. Den skulle absolut inte vara större.

Dock är jag nu lite osäker om jag gjort rätt. Motorn är en 400, troligtvis original motorn. Har kollat upp den och den är i vart fall tillverkad i Detroit, december 1970. Den är nog renoverad någon gång under åren och utan några vidare referensramar anser jag det finns ganska gott om pulver. Innan jag köpte henne provkörde jag en Buick Centurion med en 455:a och den var betydligt tröttare. Vidare har jag nog inte fått ut allt vad motorn ger då gasarmen (?) inte dras tillbaka helt när gaspedalen är i bott. Spjället öppnas bara till 70%.

Förutom det jag läst här har jag märkt att bilen ibland skjuter och hackar när jag ger fullt från låga varv. Därmed undrar jag om jag skall ha en större förgasare?

Vidare är det el-chocke. Bilen blev efter jag bytte svårstartad. Trots att jag laborerat och nu installert helt efter Edelbrocks instruktioner är den svårstartad. När jag skulle ställa in henne för vintern höll jag på att ge upp då hon inte gick igång. Dock efter att jag dragit bort strömkabeln till chocken starta hon direkt? Säljaren bedyrade "att med el-choke startar till och med frugan bilen utan problem". Vad har jag gjort för fel, är el-choke något att ha?

Mycket text för några korta frågor :) , tacksam för svar.

God jul!

Berra
Annons

Re: Förgasarstorlek

4
Jag skulle säga att den är i klenaste laget, den passar bäst på småblockare. Hade själv en 1406 på min catalina med 428 o den gick småryckigt vid landsvägskörning. Jag bytte till en buick 800cfm som jag kostade på ett förgasarkit o nya sekundär nålar, efter det gick bilen klockrent. Gasstag o choke m.m passade rättav på pontiacen, annars är det bästa om du försöker hitta förgasaren som är avsedd för din motor. Jag hade svårt o hitta något andvändbart till min ,därav buick gasaren. Skulle tro att olds förgasaren blir svår o anpassa till din motor, men jag vet inte. Skulle tro att du får ytterligare hjälp om det av judge, han är expert på detta.M.v.h Göran.

5
Tack Göran! Man lär så länge man lever.......

Edelbrocks USA-Weber tillverkade lågpressgjutna AFB-cloner på en annan AFB-clone "Competition" som var en clone på Ch**as original AFB är avsedda för en liten vridsvag CSB, därför öppnar, de ej justerbara, luftspjällen alltför fort på en riktig vridstark motor och bilen står på näbben och skjuter vid fullgasmanövrer p.g.a. för mycket luft i förhållande till bränsle.
Detta avhjälps inte med rikare bestyckning utan med utprovning av mer vikt på luftspjällen om man har lust att lägga tid på en förgasare som ändå snart faller isär, ärgar ihop, saknar flödeskapacitet samt kräver en flödesslukande adapter för att passa på insuget?

GM övergav AFB och 4-Jet i mitten på 60-talet av en anledning, Rochester Quadrajet, som är den mest utvecklade förgasaren i V8 historien.

Nåja,
Pontiac använde 750cfm gjutningen på alla 1967-74 motorer utom 1971 455H.O. som hade en "oneyear only" 830cfm gjutning som saknade mittre boosterringen i venturin och 455S.D som fick samma 800 cfm gjutning som Buick började med 1971 till sin 455:a.

1975 och senare hade de flesta Q-jets, utom vissa med vinklad bränsleingång, Buick-style 800 cfm gjutning.
Det totala flödet, per applikation, genom förgasaren begränsades dock av luftspjällens öppningsgrad, vilken är lätt justerbar för fulla 800cfm vid behov.

Olds 307 är en god 800 cfm kandidat, den behöver dock lite hjälp för andra applikationer än original, men när den väl är justerad så funkar den lika bra som vilken 800 cfm Quadrajet som helst. De lämpar sig även för montering av ett elektriskt choke-element och justeringen av primärnålarnas vilohöjd kan göras tillgänglig för justering under gång för bästa blandningsförhållande.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

6
Tackar.

Quadrajeten verkar få gott betyg lite över allt på internet. På Wikipedia står ex: "The Quadrajet has been described as one of the best carburetors made for passenger vehicles, offering the best compromise of fuel economy, performance, driveability, and automobile emissions control". Det få nog bli ett byte.

Vad jag förstått så säljer du Quadrajets Judge?

Vidare verkar de lite svårare att ställa in, vågar sig en lekman på detta?