Jag såg att någon eftersökte lite mer aktivitet på forumet och eftersom jag är nybörjare och sen i våras är en stolt Grand Prix-71-ägare har jag givetvis 1000 frågor
När jag köpte bilen kom jag ca 10 mil när bilen vägrade starta efter ett vägkrogsbesök. Efter att jag tröstlöst fram till mörkrets inbrott försökt få igång henne fick jag åka hem med svansen mellan benen ca 30 mil. Dock återvände jag dagen efter och kunde ganska snabbt konstatera att förgasarspjället åkt igen som ett kistlock. När jag bänt upp det med en skruvmejsel gick hon fint hem, med den moderata bränsleförbrukningen 4/L milen.
Jag åkte ner till den lokala raggarklubben där det meddelades att det inte var någon idé att renovera en Holley, jag skulle köpa Edelbrock. Sagt och gjort, efter rekommendation köpte jag en Edelbrock 600. Den skulle absolut inte vara större.
Dock är jag nu lite osäker om jag gjort rätt. Motorn är en 400, troligtvis original motorn. Har kollat upp den och den är i vart fall tillverkad i Detroit, december 1970. Den är nog renoverad någon gång under åren och utan några vidare referensramar anser jag det finns ganska gott om pulver. Innan jag köpte henne provkörde jag en Buick Centurion med en 455:a och den var betydligt tröttare. Vidare har jag nog inte fått ut allt vad motorn ger då gasarmen (?) inte dras tillbaka helt när gaspedalen är i bott. Spjället öppnas bara till 70%.
Förutom det jag läst här har jag märkt att bilen ibland skjuter och hackar när jag ger fullt från låga varv. Därmed undrar jag om jag skall ha en större förgasare?
Vidare är det el-chocke. Bilen blev efter jag bytte svårstartad. Trots att jag laborerat och nu installert helt efter Edelbrocks instruktioner är den svårstartad. När jag skulle ställa in henne för vintern höll jag på att ge upp då hon inte gick igång. Dock efter att jag dragit bort strömkabeln till chocken starta hon direkt? Säljaren bedyrade "att med el-choke startar till och med frugan bilen utan problem". Vad har jag gjort för fel, är el-choke något att ha?
Mycket text för några korta frågor
God jul!
Berra