Annons
Re: Ventiltätning
17Haha tror dig på den punkten för mig tycker den inte om
.... Min maskin går riktigt fint men som sagt den har ju lite problem. Men om jag någon gång kommer att sälja den så kan jag ju höra av mig... Måste vara gött när saker å ting bara funkar ....förhoppningsvis så får även jag känna på det någon gång 
18Hur länge har du haft motorn? Kört hur mycket? Du har väl haft RÄTT mängd glykol i den under vinter?
19Jag köpte bilen dec 07 å då satt motor i och har sedan dess kört ca 1200 mil skulle jag tro. Glykol har det funnits i kylaren så jag tror inte att det är boven i dramat men förstår vad du syftar på.
20Kan vara så enkelt att du stekt dina tätningar och eller toppackningen. Ang.temp.promblemen,har du bytt vattenpump?
21Tror inte att toppackningen är slut för den bytte jag förra sommaren. Om jag har stekt mina tätningar vet jag inte heller, men det lär jag märka till helgen då jag tänkte plocka ner å titta efter. Vattenpumpen är bytt och plåtarna bakom lika så, tror jag har bytt allt som har med vattnet att göra. Skall stanna till vid en verkstad och kolla om dom har möjlighet att göra ett trycktest av kylsystemet för å se om dom hittar några läkage.
23Skulle försöka att byta mina ventiltätningar i helgen med hjälp av ett sånt där fiffigt verktyg som man sätter i tändstifthålet och sedan kopplar tryckluft till. Kan säja att det inte funkade alls
kanske gjorde jag något fel men nu blir det istället att lyfta toppen och använda ventilbågen i stället. Jodå " Firebird " jag har justerat plåtarna lite grann när jag monterade vattenpumpen då avståndet skilde lite mot den gamla vattenpumpen
24Använde du "gaffeln" som skruvas på där vippan satt, och hade du kolven i topp?
I.s.f. är det bara att rappa till lite med en hammare på gaffeln som vilar på retainern så att låsen släpper, om du inte rappade till med hammaren på gaffeln så lossar inte låsen med lätthet.
Det är precis detsamma med ventilbågen, om du inte rappar till retainern innan du trycker till, så har du snart en sönderbruten ventilbåge.....
I.s.f. är det bara att rappa till lite med en hammare på gaffeln som vilar på retainern så att låsen släpper, om du inte rappade till med hammaren på gaffeln så lossar inte låsen med lätthet.
Det är precis detsamma med ventilbågen, om du inte rappar till retainern innan du trycker till, så har du snart en sönderbruten ventilbåge.....
25Hmm gaffel.... Jag tillverkade något som liknade det verktyg som finns i Shop manualen .....Ett litet platt järn ca 3-5 mm tjockt som jag svetsade fast 2st m10 bultar på.... Skruvade sedan fast det på "skruven" som vippan satt på. Det som jag hade problem med, var mest att jag inte fick ventilen att " stå stilla " och inte följa med neråt. I shop manualen har man något som ser ut som en böjd skruvmejsel som man skall kunna hålla emot med, men jag har tyvärr ingen lämplig sådan
..... Men jag tackar för tipset om hur jag skall få låsen att släppa
.....Glömde nästan kolven var ända uppe när jag provade
27Oj så ser inte min ut
Jag som tyckte jag hade vart så duktig och gjort mig ett eget verktyg
Ser ut att komma från Hansen ... du vet inte möjligtvis vad en sådan kostar? Har varit och hämtat ny toppackning i dag och hoppas kunna byta mina styrningar i helgen
28Å fan styrningar oxå. Kanske lika du mirafräser sätena,slipar ventiler och puttsar in dom? Vore ju suveränt. Hoppas bara du menar toppackningar 
Tycker att du ska lägga upp lite bilder på objektet här.
Tycker att du ska lägga upp lite bilder på objektet här.
30Ojdå vilken miss av mig att skriva styrningar
dom skall jag tyvärr inte byta denna gång, men hoppas kunna göra det nästa gång jag plockar av topparna. Det har varit en helg full av aktiviteter så jag har inte hunnit klart i garaget, men toppen sitter på plats och tätningarna är bytta mot fina mjuka gummiringar
.....kunde bara hitta fyra av dom gamla och dom var som backelit ....och lite rester av en femte. Tackar Kent, ett sådant verktyg skall jag ta och beställa när lönen har ramlat in på kontot. Har försökt lägga upp bilder men lyckas inte så bra med det
, men jag kan maila dig ett par om du vill, Firebird?