Annons

Ventiltätning

1
Tänkte höra om någon vet hur man kan se om ventiltätningarna är dåliga. Tog en sväng till småland förra helgen och noterade att min bil rök/ryker lite ur höger avgaspipa och att det samtidigt kom en doft av bräng olja :sad: . Värkar som om röken kommer mest vid belastning av motorn men är ej riktigt säker. Kan ju vara något annat som spökar också, men det första jag kom att tänka på var att det kanske är ventiltätningarna som är slut.
Annons

Re: Ventiltätning

2
Vad är det för motor? Årsmodell? Dricker den väldigt mycket olja? När ventiltätningar börjar geupp så ryker det blått av olja främst när motorn är kall. Kan oxå vara så att din motor behöver en total renovering...Gör ett komp.test.

3
Motorn är en 400 från 67...om den dricker olja vet jag faktiskt inte men skall ta en titt på detta. Märkte inte så mycket av det förra året dock. Komp.test skall göras så fort jag får tag i en kompmätare, förhoppningsvis i helgen. När jag såg röken från min bil så hade jag nog kört i ca 7-8 min och det gick uppför. Hoppas inte att motorn behöver helrenoveras för det räcker inte min plånbok till för :sad:

4
Det är nog ingen panik att varken byta ventiltätningar eller renovera. En gammel bil ska bullra och ryka lite :lol: Håll bara koll på att den inte går utan olja och börja spara pengar :lol: det är många löningar innan det är vinter och dax att börja skruva på allvar. Men kolla kompet att det inte är hel galet,vore trist att göra "skadan" värre.

5
Haha jodå pengar skall det sparas till att kunna renovera spisen lite längre fram men vill inte att kärran skall hålla på å ryka fram tills dess. Sen är inte doften av bränd olja det goaste jag vet...... hade de vart bränt gummi däremot :mrgreen:

7
Nä jag har kvar min Catalina som jag trodde hade en 389:a men det visade sig att någon hade bytt motor i den till en 400:a istället :mrgreen: .... Har dock gått å köpt mig en Lincoln 72:a men det är en annan historia.....

8
Tjenis
Har samma problem med en spritt ny renoverad 400-67.
Den drar olja men ingen "bå rök"gudskelov trökigt när man är på crusing med dålig servad bil.
Jag har tamifaaaaan colllat allt nya toppar o,s,v inget på garage golvet men like faaan så tar den olja?
Du kan bara göra som mig gilla läget
Acsseptans krävs på gamlam bilar.
Hoppas ni får en härlig sommar!!

11
Nix har inte fått tag i kompmätaren men skall se om jag kan få låna den inom kort. Grejen är den att när jag åkte och besiktade bilen såg jag ingen rök men nu två veckor senare så ryker den :shock:. Var ute en liten sväng härom dagen och då var det stundtals en dimma bakom bilen och så kan jag ju inte ha det. Hoppas kunna riva ner och byta tätningarna till helgen eller så fort det blir väder som tillåter jobb utomhus. Till stugan.. nyrenoverade motorer kan ju ta lite olja ibörjan innan allt har slitit in sig, så ditt problem löser sig nog med tiden..... men om du är sugen på att byta spis med mig så är det bara att skicka ett pm :mrgreen: