Annons

Axel till oljepump

1
Hej!

Har en 326a -67 och har lite problem..
Skulle starta upp den förra helgen men det blev obra. Axeln till oljepumpen hade förmodligen följt med upp när jag flyttade om fördelaren. Den gled då ner och kilade fast sig vid skvalpplåten. Axeln blev skadad men jag kan inte konstatera några skador på pump, block eller fördelare. Verkar haft lite tur iaf..
Det är ju klackar på axeln som ska förhindra den ifrån att just följa med fördelaren upp men hålet i blocket är mycket större än axeln så klackarna går nästan igenom. Saknas det nått? Ska det sitt någon nylonbussning eller liknande på axeln vid genomföringen i blocket?
Annons

Re: Axel till oljepump

2
Choken69 skrev:Hej!

Har en 326a -67 och har lite problem..
Skulle starta upp den förra helgen men det blev obra. Axeln till oljepumpen hade förmodligen följt med upp när jag flyttade om fördelaren. Den gled då ner och kilade fast sig vid skvalpplåten. Axeln blev skadad men jag kan inte konstatera några skador på pump, block eller fördelare. Verkar haft lite tur iaf..
Det är ju klackar på axeln som ska förhindra den ifrån att just följa med fördelaren upp men hålet i blocket är mycket större än axeln så klackarna går nästan igenom. Saknas det nått? Ska det sitt någon nylonbussning eller liknande på axeln vid genomföringen i blocket?

Ingen som har råkat ut för detta...???

3
Mig veterligen ska det inte sitta någon bussning. Kanske klackarna på drivpinnen i din motor är något mindre än dom brukar vara eller om någon slipat ner dom för att kunna montera drivpinnen uppifrån?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

4
Burningbird skrev:Mig veterligen ska det inte sitta någon bussning. Kanske klackarna på drivpinnen i din motor är något mindre än dom brukar vara eller om någon slipat ner dom för att kunna montera drivpinnen uppifrån?
Kan ju vara så...
Det var samma på 326an jag plockade ur. Däremot så satt klackarna på den nyköpta axeln lite närmare fördelaren vilket gör att axeln inte kan dras lika långt upp.
bild 1.JPG bild 1.JPG Visad 3544 gånger 143.34 KiB
bild 2.JPG bild 2.JPG Visad 3544 gånger 94.18 KiB

5
Tyvärr visade det sig att den ändå kunde åka med så långt upp att det åkte av pumpen. Löste det förhoppningsvis med att svarva till en bricka i nylon som jag pressade på axeln.
9.jpeg 9.jpeg Visad 3504 gånger 106.45 KiB
8.jpeg 8.jpeg Visad 3504 gånger 97.92 KiB

7
Firebird 72 skrev:När jag skulle montera min axel till oljepumpen så sökte jag runt lite, och det verkar inte helt ovanligt att den går att dra upp trots stoppklackarna som ska förhindra det.
Nä precis...!

Dum konstruktion....
Såg på en film på Youtube att det ska finnas en annan typ av axel att köpa som har en "krage" isf klackarna. Den ska tydligen vara idiotsäker men vet inte vart den finns att köpa.
Tror det kan bli bra med brickan i oljebeständig nylon som jag pressade på.