Annons

Re: Hjälp att montera fördelare

16
Trist att ingen kan skriva på ett sånt här forum utan att ständigt bli ifrågasatta. Tror inte att det främjar forumet utan mer att folk slutar skriva. En mångfald av tankar och idéer tycker jag är intressantare och jag fick inte ut så värst mycket av att ställa en fråga här. Tråkigt tycker jag.
Annons

18
68goat skrev:Trist att ingen kan skriva på ett sånt här forum utan att ständigt bli ifrågasatta. Tror inte att det främjar forumet utan mer att folk slutar skriva. En mångfald av tankar och idéer tycker jag är intressantare och jag fick inte ut så värst mycket av att ställa en fråga här. Tråkigt tycker jag.
Håller helt och hållet med!!!
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

19
Att skriva hela historien blir för mycket men bilen har aldrig gått som den ska från början pga att man plockat delar från en renoverad motor och ersatt med risiga delar. Till en början tvekade motorn kraftigt vid försiktigt gaspådrag från stillastående men med ny förgasare blev det bättre och vartefter jag bestyckade upp förgasaren blir det bättre och bättre och nu går bilen hyfsat. Men jag tycker att det är skumt att det skulle krävas så stora munstycken och så tunna nålar för att den ska gå som den ska men jag vet ju inte vad som är "normalt" (det är ju ingen racerbil) Därför skulle jag vilja ha min fördelare monterad och att nån med kunskap tittar på tändning m.m. Men det är inte det lättaste. Bilen går mycket bra i övrigt tycker jag men är väldigt törstig men verkar vilja ha mer bränsle??

20
Kolla upp tändningen innan du lägger mer jobb på förgasaren, vilken färg eller vilken tillverkare du har på fördelaren har inte så stor betydelse men se till att både vacum och mekaniska tändförställningskurvorna funkar till din motor och att tändningen är konstant vid konstant varv.
Har du en någorlunda original motor är fabriksinställningar en bra start även om du får anpassa dom till dagens bensin som skiljer ganska mycket från när det begav sej...

21
68goat skrev:Att skriva hela historien blir för mycket men bilen har aldrig gått som den ska från början pga att man plockat delar från en renoverad motor och ersatt med risiga delar. Till en början tvekade motorn kraftigt vid försiktigt gaspådrag från stillastående men med ny förgasare blev det bättre och vartefter jag bestyckade upp förgasaren blir det bättre och bättre och nu går bilen hyfsat. Men jag tycker att det är skumt att det skulle krävas så stora munstycken och så tunna nålar för att den ska gå som den ska men jag vet ju inte vad som är "normalt" (det är ju ingen racerbil) Därför skulle jag vilja ha min fördelare monterad och att nån med kunskap tittar på tändning m.m. Men det är inte det lättaste. Bilen går mycket bra i övrigt tycker jag men är väldigt törstig men verkar vilja ha mer bränsle??
Kan vi försöka sortera ut begreppen lite?

Du köpte en bil som du visste gick illa och som du tänkt göra i ordning?
Eller gick bilen bra när du köpte den och sen har nå´n varit och "pillat" på grejorna?
Vilka delar, och när, har vem plockat bort från den renoverade motorn?
Hur var renoveringen av motor utförd och av vem?
Vilka risiga delar var sedan monterade? På vilket sätt var de risiga?
Vilken förgasare var det som tvekade? Gjordes något för att justera den?
Vilken förgasare sitter på nu? Hur är bestyckningen ändrad?
På vilket sätt är motorn törstig, vad jämför du med? Kort sagt, hur mycket tar den per mil?

Är kompressionstest utfört på motorn så att du vet att den är i gott skick?
Vilken typ av tändsystem används?
Har tändsystemet som sitter på nu rätt arbetsspänning under gång, mätt mellan + på tändspolen och karossjord?
Har tändsystemet rätt komponenter som är korrekt justerade?
Är tändpunkten justerad med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen?
Är förgasarens blandskruvar justerade för högsta vakuum/varv?
Hur mycket vakuum är det i insuget med växeln ilagd och vid 650 varv? Hur mycket vakuum blir det när neutralen läggs i och vad blir varvtalet?
Är bränsletrycket mellan 5-7 psi och flödar det minst en halvliter på 30 sekunders körning av pumpen?

Svaren på dessa frågor för oss närmare lösningen.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

22
Jag köpte en bil som ingen trodde nåt annat än att den gick som den skulle och den togs in renoverad från USA 2011 (tror jag) den såldes sen till nån i södra Sverige som hade den ca ett år men tyckte efter vad jag fått höra att den var "i törstigaste laget", säljaren köpte då tillbaka bilen och då hade man bytt tändsystem, insug och förgasare vad man kan se på bilder då den kom från USA. Sen har den stått i garage tills jag köpte den. Vad som är gjort i motorn är det ingen annan än han som fixat till bilen i USA som vet. Jag fick uppgifter om att förgasaren var nyrenoverad men det har senare visat sig att så inte var fallet och jag får bara en känsla av att man satte dit det man hade, som fördelare, spole, tändkablar, insug och förgasare. Nu sitter det Edelbrock insug och 750 förgasare på och då började bilen gå mycket bättre och vartefter jag bestyckat upp förgasaren har den bara gått bättre och bättre. Nu sitter det 116 munstycken på och 0.63/0,47 nålar och min känsla är att den skall ha mer bränsle. Har haft lite svårt att mäta soppaförbrukningen med mph mätare men ca 2,5l/milen drar den nog. Bilen går bra på alla sätt utom när man skall smyga iväg från stillastående då den hackar lite. Bra pulver är det också för den delen. Det andra önskar jag att jag kunde svara på, då hade jag säkert fått ordning på bilen själv. Därför vill jag ha hjälp med just det. Som du vet redan så går det ju fortare att köpa nytt än att renovera och hade jag vetat vad jag vet idag hade jag kanske köpt en annan bil. Men jag tycker det är en riktigt grym bil som jag bara vill få att fungera som jag förväntade mig när jag köpte den. Och nu när jag har ett nytt tändsystem har jag svårt att tänka mig att det blir sämre.
Bilen köptes på vintern och alltid gått bra utan belastning.