68goat skrev:Att skriva hela historien blir för mycket men bilen har aldrig gått som den ska från början pga att man plockat delar från en renoverad motor och ersatt med risiga delar. Till en början tvekade motorn kraftigt vid försiktigt gaspådrag från stillastående men med ny förgasare blev det bättre och vartefter jag bestyckade upp förgasaren blir det bättre och bättre och nu går bilen hyfsat. Men jag tycker att det är skumt att det skulle krävas så stora munstycken och så tunna nålar för att den ska gå som den ska men jag vet ju inte vad som är "normalt" (det är ju ingen racerbil) Därför skulle jag vilja ha min fördelare monterad och att nån med kunskap tittar på tändning m.m. Men det är inte det lättaste. Bilen går mycket bra i övrigt tycker jag men är väldigt törstig men verkar vilja ha mer bränsle??
Kan vi försöka sortera ut begreppen lite?
Du köpte en bil som du visste gick illa och som du tänkt göra i ordning?
Eller gick bilen bra när du köpte den och sen har nå´n varit och "pillat" på grejorna?
Vilka delar, och när, har vem plockat bort från den renoverade motorn?
Hur var renoveringen av motor utförd och av vem?
Vilka risiga delar var sedan monterade? På vilket sätt var de risiga?
Vilken förgasare var det som tvekade? Gjordes något för att justera den?
Vilken förgasare sitter på nu? Hur är bestyckningen ändrad?
På vilket sätt är motorn törstig, vad jämför du med? Kort sagt, hur mycket tar den per mil?
Är kompressionstest utfört på motorn så att du vet att den är i gott skick?
Vilken typ av tändsystem används?
Har tändsystemet som sitter på nu rätt arbetsspänning under gång, mätt mellan + på tändspolen och karossjord?
Har tändsystemet rätt komponenter som är korrekt justerade?
Är tändpunkten justerad med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen?
Är förgasarens blandskruvar justerade för högsta vakuum/varv?
Hur mycket vakuum är det i insuget med växeln ilagd och vid 650 varv? Hur mycket vakuum blir det när neutralen läggs i och vad blir varvtalet?
Är bränsletrycket mellan 5-7 psi och flödar det minst en halvliter på 30 sekunders körning av pumpen?
Svaren på dessa frågor för oss närmare lösningen.....