Annons

plåt till vattenpumpen.

1
Hej. jag har på min 389à en 8 bultars vattenpump med gjutgärnsimpellern.
Har haft lite orolig kylning på bilen och har hört att man borde kolla spelet mellan impellern och plåten. När jag plockade av pumpen insåg jag att den låg mer eller mindre löst där inne. varken pumpen eller kåpan för kamkedjan stöttade plåten, den klämms heller inte på plats vid montering. Passar dock bra i dom andra riktningar samt gentemot kanaler osv.
Tänkte då att jag måste ha fel platta eller sakna del så jag försökte söka info om detta och det verkar då som att det ska vara ett plåtsett med två delar?

Hur ska det vara undrar jag då?
Ska det vara 2 plåtar?
Samt när man masserar in plåten mot impellern hur mycket spel ska man då ha? så lite som möjligt?

tackar för svar!
MVH/Mats
Pontiac catalina 1966 389.
Annons

Re: plåt till vattenpumpen.

8
Köpte en svängningsdämpare ORIGINAL från GM.Made in India!! För mig är original gjort i USA och inte i nåt "third world toilet country"
Det finns snart inget "genuine USA".Taiwan,Kina och annan skit som inte ens är i närheten av riktiga grejer.

Re: plåt till vattenpumpen.

11
oj det var saftigt men ack så nödvig.. konstigt kan man tycka med tanke på att just rostiga plåtar är vanligt förekommande. alltså borde det finnas en hyffsad marknad. kanske har dom bytts mot rostfritt.

ingen som har någon tillövers?
behöver den mindre plåten (sett till volym iallafall)
Pontiac catalina 1966 389.

Re: plåt till vattenpumpen.

12
smasken skrev:oj det var saftigt men ack så nödvig.. konstigt kan man tycka med tanke på att just rostiga plåtar är vanligt förekommande. alltså borde det finnas en hyffsad marknad. kanske har dom bytts mot rostfritt.

ingen som har någon tillövers?
behöver den mindre plåten (sett till volym iallafall)
Dom nytillverkade är i rostfritt!

Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se