tjenare håller på å bygger en 400 motor med #16 toppar samt m21 låda å har en liten fundering är de någon som gjort den combo och vad isf har ni använt för kam insug m.m
håller nämligen på med de nu men skulle vara roligt å höra om någon annan gjort samma eller liknade och kanske vad de hamnar på för effekt och vrid
mwh bubbis
Annons
Re: 400 stroker med 16 toppar
2För lite information.
Vad är stroket?
Vilka kolvar?
Vilka 16-toppar?
Vilket kompressionsförhållande får du med dessa delar?
Vilken årsmodell på M21?
Vilken bakaxel?
Vilken bakaxelutväxling?
Vad är stroket?
Vilka kolvar?
Vilka 16-toppar?
Vilket kompressionsförhållande får du med dessa delar?
Vilken årsmodell på M21?
Vilken bakaxel?
Vilken bakaxelutväxling?
Re: 400 stroker med 16 toppar
3stroket blir 461 kolvarna är dss kolvar med lite dich oj såg nu att jag hade skrivit fel menade 12 toppar kompressionsförhållandet hamnar på 10.2 m21lådan byggd 17 juni 69 de är en 10 bultad diffadaxel med 355 utväxlig orginal 68
Re: 400 stroker med 16 toppar
4Ok, om du vill köra på macksoppa så rekommenderar jag en Pontiac RamAir 4 kam, även kallad 041 den har tillräcklig LSA, 114° och stänger inte insugsventilen för tidigt, 87° overlap, så att motorn spikar ihjäl sig p.g.a. för mycket dynamisk kompression.
Original Quadrajet insug är av samma typ som NASCAR-insugen på 60-talet och är goda för uppåt 500 hästar, så det finns ingen anledning att välja nåt annat. En välpreppad 800 cfm Quadrajet på detta så har körbarhet, prestanda och ekonomi som ingen annan förgasare kan mäta sig med på denna nivå. Titta på vad Stock/SuperStock bilarna använder!
Den manuella lådan och 10-bultade bakaxeln kan ha en chans att klara sig ett tag bakom motorn om du inte använder slicks, men för hårdare körning är det TH400 och 12-bult som håller bäst för vridet från en storkubikare.
Original Quadrajet insug är av samma typ som NASCAR-insugen på 60-talet och är goda för uppåt 500 hästar, så det finns ingen anledning att välja nåt annat. En välpreppad 800 cfm Quadrajet på detta så har körbarhet, prestanda och ekonomi som ingen annan förgasare kan mäta sig med på denna nivå. Titta på vad Stock/SuperStock bilarna använder!
Den manuella lådan och 10-bultade bakaxeln kan ha en chans att klara sig ett tag bakom motorn om du inte använder slicks, men för hårdare körning är det TH400 och 12-bult som håller bäst för vridet från en storkubikare.