Hej!
Jag behöver lite vägledning ang tändinställning på min Gto 400 årsm: 1970
Det finns ju många sätt att göra det på om man försöker läsa sig till det..
Enligt min verkstadshandbok från 1971 är inställningen 12 grader föd men 1970 verkar det vara 9 grader föd vid tomgång och vacuum bortkopplat o pluggat. Hursomhelst så är det kanske inte så "viktigt" vad det är då utan vad det är totalt och hur kurvan ser ut!?
Fördelare är org men konverterad till brytarlöst,
068 kam och ramair grenrör i övrigt.
Finns det nån guru här som kan ge mig lite tips?
Johan
Annons
Re: Tändinställning 400 -70
2Principen vid justering är densamma oavsett årsmodell.
Kolla först att bussningen på stoppinnen för centrifugalregleringen sitter på plats. Dessa brukar torka,spricka och lossna efter årtiondens bruk. Om denna saknas kan man tillverka en bussning av en bit 1/4" bromsrör, bussningen kan limmas fast på pinnen eller så använder man ett C-clips (eller både och).
För 1970 gäller 9° initialt. Addera från centrifugalregleringen 0-4° vid 1000 varv, 10-14° vid 1900 varv och max 22-28° vid 4600 varv.
Lägg till detta vakuumförställningen som börjar vid 8-10 in/hg och ger max 20° vid 15-17 in/hg.
1970-74 använder TCS-systemet för att reglera vakuumförställningen och med detta ska det inte vara nån vakuumförställning på tomgångsvarv med driftsvarm motor.
Kontroll av tändningsförställningen kan göras vid 2000 varv, utan vakuumförställning 11-15° och med vakuumförställning 29-36°.
Kolla först att bussningen på stoppinnen för centrifugalregleringen sitter på plats. Dessa brukar torka,spricka och lossna efter årtiondens bruk. Om denna saknas kan man tillverka en bussning av en bit 1/4" bromsrör, bussningen kan limmas fast på pinnen eller så använder man ett C-clips (eller både och).
För 1970 gäller 9° initialt. Addera från centrifugalregleringen 0-4° vid 1000 varv, 10-14° vid 1900 varv och max 22-28° vid 4600 varv.
Lägg till detta vakuumförställningen som börjar vid 8-10 in/hg och ger max 20° vid 15-17 in/hg.
1970-74 använder TCS-systemet för att reglera vakuumförställningen och med detta ska det inte vara nån vakuumförställning på tomgångsvarv med driftsvarm motor.
Kontroll av tändningsförställningen kan göras vid 2000 varv, utan vakuumförställning 11-15° och med vakuumförställning 29-36°.
3Tack för snabbt svar!
Provade med tändinställningslampa och tyckte att den la på lite för mycket förtändning totalt...
Jag satt just och funderade på vad som vore lämpligt att använda som bussning på stopp pinnen till mekaniska förställningen då jag misstänkte att det saknades nåt! Ska prova med1/4 brömsrör!
Ska även kontrollera att vacuum förställningen fungerar som den ska.
Provade med tändinställningslampa och tyckte att den la på lite för mycket förtändning totalt...
Jag satt just och funderade på vad som vore lämpligt att använda som bussning på stopp pinnen till mekaniska förställningen då jag misstänkte att det saknades nåt! Ska prova med1/4 brömsrör!
Ska även kontrollera att vacuum förställningen fungerar som den ska.
4Om du vill vara säker på att max centrifugalreglering aldrig överstiger exempelvis 32-34° så sätter du dit bussningen på stoppinnen först, sedan ställer du tändpunkten till 32-34° efter att du tagit bort fjädrarna vid vikterna.
När du gjort detta så sätter du tillbaka fjädrarna och kollar vad det initiala blev. Ligger det inom 9-12° är det OK.
När du gjort detta så sätter du tillbaka fjädrarna och kollar vad det initiala blev. Ligger det inom 9-12° är det OK.
5Det var ungefär så jag försökte göra men blev bekymrad att centrifugalregleringen sprang iväg och då misstänkte jag att det saknades nåt : bussningen som du bekräftade tack!! Nu borde det gå att få inom rimliga värden.
Synd att vädret inte lockar till provkörning.... det blir en lång vinter
Synd att vädret inte lockar till provkörning.... det blir en lång vinter