Annons

Buick 430

1
Tjena! Även fast det inte gäller en pontiac utan en buick, så hoppas jag på lite kompetent hjälp härifrån!

Kompisen åker i en buick wildcat med 430-motor. Vid tomgång går motorn fint, vid gaspådrag går den kanon tills man kommer upp i ungefär 90km/h, då "söver" den sig, bluddrar, hoppar och det går inte att gasa...

Det sitter någon ny edelbrook på nu, även brytarlös tändning. Men detta har han bytt i hopp om att lösa problemet, men inget har hjälpt... :cry:

Min tanke är att felet känns luftrelaterat, för ibland hjälper det att skruva av luftburken... Men inte alltid. I uppförsbacke är det mycket värre, då kanske de börjar bråka i 70km/h.

Vad tror ni det kan vara för fel? Att tillägga så är tändkablar, t-stift, luftfilter, bränslefilter, bränslepump är bytt.

Tack på förhand!
Annons

Re: Buick 430

4
Det hela är mycket enkelt.

På motorn sitter nu en förgasare som inte alls passar, eller ens är anpassad, till motorn, säkerligen med en adapterplatta också mellan den och insuget, som försämrar ytterligare.
Dessutom ett tändsystem som vi inte vet ett dugg om, har det överhuvudtaget rätt arbetsspänning?

Det enda vettiga vore att SERVA de delar som satt på motorn från fabrik, tro mig, dessa grejor fungerar inte i evigheter utan service, men när de väl får den service de som oftast behöver så belönas man med en motor som fungerar som avsett.
Det hjälper INTE att kasta på motorn en massa saker som inte hör dit.

Gå igenom mitt felsökningsschema och stäm av komponenter, värden, justeringar och inställningar med Service Manualen, punkt efter punkt, så kommer ni närmare lösningen (jag reserverar mig dock om den nuvarande förgasaren, den kommer aldrig att fungera som avsett på en Buick 430):

Svårstartad
1. Bränsletrycket, igensatt bränslefilter eller ledning.
2. Cylinderkompression.
3. Luftfilter.
4. Tändsystemet avseende tändstift, tändspole, kondensator, rotor, lock, tändkablar, rätt spänning till tändspolen, förtändning (tändningsinställning).
5. Choken avseende länkage och anordningar på insuget.

Flödning
1. Skräp mellan nålen och sätet i nålventilen.
2. Nålen tätar inte vid första uppstarten.
(Notering: En lätt knackning på förgasaren i närheten av bränsleingången kan hjälpa nålen att sätta sig).
3. Onödigt högt bränsletryck.
4. Bränsleledning ligger för nära varma motordelar.

Dålig tomgång
1. Alla punkter under Svårstartad.
2. Fotpackningen felaktigt monterad.
3. Förvärmningen.
4. Vacuumläckor.
5. PCV ventilen.
6. Blandskruvarna och tomgångsvarvet.

Motorn stannar
1. Alla punkter under Dålig tomgång.
2. Trasig eller feljusterad vacuumbreak (choke pull-off).

Tvekan eller ryck (När spjällen öppnas)
1. Accpumpslänkaget böjt eller ur läge från transport eller installation.
2. Vacuumläcka.
3. Förtändningen.
4. Vissa accpumpsgummin måste vara i bensin ungefär 12 timmar för att fungera ordentligt.
5. Kolla bränslefilter, luftrenare och bränsletryck.

Svag motor eller stor bränsleförbrukning
1. Alla punkter under Dålig tomgång.
2. Igensatt tankventilation.
3. Anliggande bromsar.
4. Lågt lufttryck i däcken.
5. Fel på automatlådan.
6. Fel eller trasig kylartermostat.
7. Blockerad eller läckande förvärmningskanal i insuget.
8. Choken inte helt öppen vid driftvarm motor.
9. Felaktiga tillbehör (servopump, luftkonditioneringskompressor).
10. Igensatt avgassystem .
11. Dåliga körvanor.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
Det är kanske sämre i vissa lägen att sätta dit nya grejer, men i detta fallet har felet vart PRECIS likadant med originalgrejerna. Dvs en rochester och orginalfördelaren. Det blev liksom INGEN skillnad vid byte av dessa komponenter, så har svårt att tro att det spelar någon roll i detta fallet.... Jag tvivlar absolut inte på ditt svar, men med tanke på exakt samma symptom med olika delar så borde ju felet sitta någon annan stans? Eftersom felet är hastighetsberoende, kan felet kanske ligga i växellådan?

Skickat från min C6903 via Tapatalk

9
Spolen byttes ut vid fördelarbyte, nej har inte provat separat bränsletank, tändstiften är bytta, fördelarlocket är bytt i samband med fördelaren.

Får prova att sätta en bränsledunk å köra med ;-)

10
plutten_simon skrev:Nej, de sa jag aldrig. Men som jag sa, exakt samma symptom med båda grejerna borde väl tyda på att felet sitter någon annan stans?

Nej det sa du ju inte det var därför jag frågade.

Nu jämför du ju original-grejor som inte fått service på vem vet hur länge med nya grejor som inte alls passar till motorn och då kan det ju faktiskt bli samma resultat.

Har du gått igenom min lista?
Berätta i detalj vad du funnit och exempelvis hur du justerat tändningen.
Ingen förgasare i världen kan göra sitt jobb som avsett om motorn lider av mekaniska (kompression), elektriska (tändsystem) eller vakuumproblem (vakuumläckor i slangar, ventiler etc.)
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/