Annons

Kamval till 400 motor..

1
Hej.
sitter här på jobbet medans maskinerna arbetar och jag fick lite dötid över..

funderat på vad man kan sätta i för roligare kam till en 400 motor med 6x toppar ..

utväxling blir 3:55 . en stallconverter är monterad vet ej dock vad den stallar i nuläget då Judge inte hade den informationen.
Th400 låda sitter det där också.

vet inte i dagsläget vad det sitter för kam i motorn , men ska nog ta och kolla upp detta här framöver och se.. vet heller inte vad motorn ger i komp ännu heller ..

men kan alltid vara roligt med förslag :) så man får lite att fundera över .

// Niklas
GTO66
Annons

Re: Kamval till 400 motor..

3
ja den där O68 kammen har jag sett användas flitigt i de flesta motorbyggen :)

men kom på lite andra tankar nu ikväll, för om jag ska isär med min motor och byta kam så lär jag förmodligen få lov att renovera bottendelen , för jag vet ju inte vilket skick motorn är i så det är bättre att den som fungerar i nuläget blir oskruvad så den jobbar på några sommrar här framöver, så man får bygga en räsermotor på arbetsbänken att hinka ner sen istället :)

// Niklas
GTO66

Re: Kamval till 400 motor..

8
gto66 skrev:Det är en kam som har sämre arbetsområde på lägre varv men jobbar bättre på lite högre varv. Eller har jag fattat det tokigt ? :)

/ / Niklas
Nej, det stämmer. Men förutom i 455SD (-73/-74) satt inte 744-kammen monterad i någon lågkompad motor från fabrik. Jag skulle hyvla av 6x-topparna .060" (även mot insuget), byta till justerbara vipparmsmuttrar och stoppa i en 2801/068-kam, borde ge en bra effektökning för runt 4000kr. Men om motorn går bra nu så är det kanske dumt att riva i den, iaf. den här säsongen ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Kamval till 400 motor..

9
Burningbird skrev:
gto66 skrev:Det är en kam som har sämre arbetsområde på lägre varv men jobbar bättre på lite högre varv. Eller har jag fattat det tokigt ? :)

/ / Niklas
Nej, det stämmer. Men förutom i 455SD (-73/-74) satt inte 744-kammen monterad i någon lågkompad motor från fabrik. Jag skulle hyvla av 6x-topparna .060" (även mot insuget), byta till justerbara vipparmsmuttrar och stoppa i en 2801/068-kam, borde ge en bra effektökning för runt 4000kr. Men om motorn går bra nu så är det kanske dumt att riva i den, iaf. den här säsongen ;)
Ja motorn är ok nu, onödigt att riva nu när säsongen är nära ;)

Men nån ordning ska det väl bli en vacker dag ;)

// Niklas
GTO66