Hej på Er,
Jag har en LeMans-66 med en 400 från 1976.
Jag har nyligen haft motorn ur för en översyn där jag bla annat bytt kam, lyftare och alla packningar, samt målat och gjort snyggt i motorrummet.
Efter uppstart har jag upptäckt ett kylvattenläckage som jag lokaliserar till bakkant på passagerarsidans topp.
Jag har använt en sats från FelPro och monterat packningarna torra. Lukten på avgaserna ger mig en obekräftad känsla av att motorn även drar i sig kylarvätska vid förbränningen. Jag har inte kört något med bilen efter montering, men den var tät före packningsbytet (undantaget vattenpumpen).
Jag arbetar som bilmekaniker, varför jag anser mig vara ganska van vid dylika ingrepp.
Hursomhelst, toppackningen läcker och jag slänger ut denna fråga i allra ödmjukaste ton för att se om någon kan tipsa om något jag förbisett.
De gamla packningarna var svarta Printoseal (troligen original), den nya var de vanliga blå Felpro packningarna som jag använt förr på andra bilar.
I mina öron ringer en klok mans visdomsord: "Dont fix whats not broken"
Det tål att tänka på!
Mvh. Peter Tillman
Annons
Re: Topplockspackning
2jag fick tipset om att när du monterar insuget så ska man dra den långa smala bulten i framkant först innan man tar resten för att minska risken för läkage
hade du av topparna lr bara insug och valleypan?
Edit: eftersom man tydligen knappt är läskunnig så såg jag att du troligen hittat läckan
en del toppar/block kan "sjunka" ihop i godset så jag brukar försöka kolla med en stållinjal om anläggningsytorna är plana när jag har av en topp på dessa gamla motorer,
får du ut kylvätskan i avgaserna borde du kunna se på stiften var du har läckan
hade du av topparna lr bara insug och valleypan?
Edit: eftersom man tydligen knappt är läskunnig så såg jag att du troligen hittat läckan
en del toppar/block kan "sjunka" ihop i godset så jag brukar försöka kolla med en stållinjal om anläggningsytorna är plana när jag har av en topp på dessa gamla motorer,