Annons

ROLIGARE 400"

1
Min egen trötta 400" består av block 481988 -74 med toppar 6S (9). original pontiac 4-port insug med edelbrock 600. troligen ca 225Hk. Kamaxel vet jag inte..
Min undran , visst borde jag kunna väcka den ganska bra genom att montera kam MEL SPC7 tillsammans med #62 topplock från -69.
Passar mina grenrör då från 6S topparna?

Har precis kommit in i detta skruvande efter många års frånvaro och tycker det är skitskoj med all support och tips man får här. Stort tack alla!
Annons

Re: ROLIGARE 400"

2
Det blir en fin motor, som du tänkt.
Grenrören passar rakt av.
Dock skulle jag kränga av förgasaren till nå´n Ch**va ägare och skaffa en riktig förgasare (om du har ett Quadrajet-insug) som håller den nya motorn "vaken".
Dessutom skulle jag nog ändå hona om loppen och montera nya ringar (om detta inte är gjort helt nyligen?) så att inte allt det nya kompet går rakt ner i tråget?

Spara dina 6S(9) toppar, de är fina till en strokad 400 eller 455 när hornen växer ut.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: ROLIGARE 400"

5
Enligt HO Racing Specialties bok "Pontiac heavy-duty parts & specs" ska -70 13-toppar/9799497 mäta 72cc och -68 62-toppar/9791559 mäta 75cc. Men det kanske inte stämmer i verkligheten? Mina -68 16-toppar ska ligga på 72cc och stämde exakt när jag mätte dom.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP