Annons

10:1 i komp med järntoppar?

1
Undrar om någon här på forumet kör med runt 10:1 i komp med järntoppar utan spikningar på 98/99octan? Ska beställa smidda .030 TRW-kolvar till min -68 400 med 16 toppar nu i veckan och oroar mig lite över kompet. Med toppdeckat (.000) block och urslipade förbränningsrum hamnar jag på 10.24 i statisk komp och med 068-kammen ca 7.1 i dynamiskt komp. Kommer ha bra kylning av motorn samt slipa alla vassa kanter i förbränningsrum / på kolvar. Hoppas på att 068an med 1.65 vippor kommer blöda av tillräckligt med cylindertryck för att slippa spikningar, vore kul att höra om någon har erfarenhet med en liknande setup???
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: 10:1 i komp med järntoppar?

2
I min 66:a har jag en .030" 1969 RAIII med vanliga "snik" Badger gjutna kolvar , #48-toppar och 068-kam, TriPower och nu en 3,07 utväxlad 12-bultsaxel.
#48-topparna har 66-68cc.
Jag tankar oftast 95 oktan utan problem med spikningar.

1968 #16 toppar har 72-75cc.
Hur har du kommit fram till 10.24:1 i komp i din maskin? Låter mer som 9.75:1?

Hursomhelst kommer du inte att få problem med spikningar med 98/99 med ditt "recept", även utan 1.65 vippor.

Om du ändå vill använda 1.65 vippor så bör du byta stödbultarna till CBB samt att du måste slipa upp hålen in mot skruvhålen för stödbultarna där stötstängerna löper, annars tar de i kanten på hålen, och helst använda grövre stötstänger p.g.a. av den ökade belastningen på vipparms-systemet med 1,65 vippor.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 10:1 i komp med järntoppar?

3
Okej, låter ju lovande! Mätte mina toppar till 72cc men ska slipa ur runt insugsventilen vilket bör ge +2cc till, kolvarna har +6,7cc och blocket ska "0"deckas mot kolvarna (ska enligt Jim Hand mfl. vara bästa sättet att motverka spikningar). Körde alla värden i den här calculatorn: http://www.wallaceracing.com/cr_test2.php -och fick 10:24. Utan deckningen får jag 9.77:1. Vet inte om Badger finns kvar? De enda gjutna kolvarna jag har hittat till P400 är Sealed powers skitfula med 8-ventiluttag samt en fasad kant som ger en total dish på runt 14cc. Sealed powers "Powerforged TRW" är de enda smidda jag hittat med samma vikt som orginalkolvarna. Stakarna blir std renoverade med arp-bult från Spottsperformance då någon tidigare ägare vänt/skiftat överfallen, vänt stakarna fel etc. Stödbulten blir arp och jag ska slipa ur för stötstängerna i topparna men jag har missat att jag behöver grövre stötsänger, får lägga till det på beställningen.
Har ett komplett set med en Summit 2801-kam http://www.summitracing.com/parts/sum-2801 , lyftare och trueroller kamdrivning på väg hem från USA nu men jag antar att den kammen med 112 lsa driver upp cylindertrycket för högt? (ca 7,9:1) Tror jag har 2.73 eller 3.08 i utv., th350 med en 12" 2200stall converter, allt ska ner i 1900kg Bonneville -65 8-)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: 10:1 i komp med järntoppar?

4
Ok, angående Badger så är de inget att sträva efter, min motor byggdes sent 80/tidigt 90-tal, och om jag bygger en 400 idag, så finns ju som sagts, bättre alternativ.
P400 är egentligen inget alternativ, om man inte vill ha original-ersättningar till en 1975-79 400?

Jag skulle nog inte använda 1,65 vippor till 2801 kammen då de redan har extra lyft, jämfört med 068:an.
Jag skulle nog ändå välja en "äkta" 068 till din motor, då den har lite längre tid på nockarna, längre öppettider på insug och större LSA, detta innebär ett dynamiskt komp-förhållande som passar dagens bränsle bra.
Till din bil med den utväxlingen skulle jag inte heller fnysa åt 066 kammen då den ger mer vrid från början, vilket kan behövas mellan trafikljusen?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 10:1 i komp med järntoppar?

5
Har funderat på 066-kammen också men eftersom jag redan har en Melling SPC-7 från förra motorn som knappt är inkörd (500mil) använder jag helst den.
Är ju samma kam som satt i min motor från fabrik dessutom. Så snart motorn är ihopsatt tänkte kolla med dig om du kan bygga om min 750cfm q-jet (från en 350 Olds -73 tyvärr) för att passa min motor. Tack för svar i tidigare fråga!
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: 10:1 i komp med järntoppar?

6
Funderar på om 068-kammen med 1.65-vippor ger lite klent med lyft (.449") till mina portade 16-toppar (240-250cfm)? Har även en ny Summit 2801-kam (288/298 214/224 .444/0.466) med .487"/.512" i lyft med 1.65vippor. Risken för spikningar ökar med Summit-kammen men om jag backar den 2grader hamnar max cylindertryck (BMEP) på 173,5psi vid 10.25:1 statiskt komp. mot 068ans 172.4psi. Enligt Desktop dyno2000 är vrid och effekt är lika till 4000varv, efter det drar 2801-kammen ifrån. Vid 5000varv lämnar 068an 392hp / 411ft.lbs och 2801-kammen 413hp / 433ft.lbs. Vid 6000varv skiljer det 45hp och 40ft.lbs, känns onödigt att lämna så mycket effekt om bottenvridet är lika mellan kammarna? Läste den här diskussionen på Performanceyears: http://forums.performanceyears.com/foru ... 801&page=3 men hittade ingen som körde med portade toppar...

Bild på topparna/portningen (är ej helt färdiga): http://www.bilddump.se/bilder/201304231 ... 117.96.jpg
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP