Annons

Hjälp! Svårstartad vid varmstart - Pontiac Firebird 68

1
Hej,

Har sett tråd om detta tidigare men tyckte att den "ballade ur" lite så försöker igen.

Jag har ganska nyligen köpt en Firebird 68. 355 big block. (350 borrat 0.30) 4 ult block, gluten nitrit härdad vev och stakar, 3 smidda kolvar kompförhållande 11:1, dart järntoppar, arp toppbult och rambult, comp extreme energy rullkam första hand avsedd för gatan, comp 1.6 rullvippor, 1-plans edelbrock insug, holley 750 dp förgasare, mekanisk bränslepump, msd 6al tändbox, msd spole och msd fördelare. TH 350 växellåda med fler lameller och shiftkit. Cheva 12 bult bakaxel med lamelldiff 390 utväxling. Rullkammen sattes i 2007.

Den går fint och startar direkt vid kallstart. Mitt stora problem är att när jag har kört med den ett tag (ca 30 min ibland mindre än så) och vrider av så blir den grymt svårstartad igen. Om den får vila 20 minuter så kommer den igång igen. Har nu köpt en Holley värmebricka som jag skall sätta mellan förgasare och insug för att reducera värmen. Vad tror ni? Kan detta hjälpa mig med mitt problem? Det verkar inte vara tändningen utan måste vara bränslerelaterat. Får den för mycket eller för lite bensin? Känns som att den blir sur nästan och att den får för mycket bensin? Eller får den för lite bensin? Det hjälper inte att jag trycker på gasen innan start utan gör snarare saken värre upplever jag. Upplevde problemet ännu värre när det var några väldigt varma dagar ute vilket gör att jag drar slutsaten att det är ett värmerelaterat problem som jag hoppas kunna lösa med värmebrickan. Några andra tips? Ånglås?

Tack tacksam emot eran feedback!
Andy
Annons

Re: Hjälp! Svårstartad vid varmstart - Pontiac Firebird 68

4
Här är 5 saker som jag med lite research tror på i nuläget:

1. Skräp i nålventilen eller kärvande flottör. Lätt knackning på förgasaren i närheten av bränsleingången kan hjälpa nålen att sätta sig.

2. Bränsleledning för nära varma motordelar.

3. Distans mellan förgasare och insug.

4. Hot spot spjäll i grenröret som kärvat fast i stängt läge? Orsakar förhöjd temp i förgasaren och kan få bränslet att koka över.

5. Onödigt högt bränsletryck. Orsakas av felaktig eller trasig bränslepump.

Hissa eller dissa gärna!

Andy

5
jag skulle kolla upp nr 2 hittar du inget konstigt där så skulle jag testa nr 3 bror min hade samma fenomen blev bra med en spacer mellan förgasare och insug

sen vad det berodde på vet jag inte men funkar gör de iaf

men tror att han som du körde med 1-plans insug å satte dit en spacer med 4 hål i sen funka bilen fint
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

6
bird68 skrev:Här är 5 saker som jag med lite research tror på i nuläget:

1. Skräp i nålventilen eller kärvande flottör. Lätt knackning på förgasaren i närheten av bränsleingången kan hjälpa nålen att sätta sig.

2. Bränsleledning för nära varma motordelar.

3. Distans mellan förgasare och insug.

4. Hot spot spjäll i grenröret som kärvat fast i stängt läge? Orsakar förhöjd temp i förgasaren och kan få bränslet att koka över.

5. Onödigt högt bränsletryck. Orsakas av felaktig eller trasig bränslepump.

Hissa eller dissa gärna!

Andy
Jag ser att du hittat mitt felsökningsschema?
Bra!
Men har du kollat vad du har för motor? 355 bigblock låter skumt?

Ånglås sker oftast i ledningen till förgasaren, ytterst sällan (om ens nå´nsin) i förgasaren.

Kolla bränsletryck och kapacitet, trycket bör ligga mellan 5 till 7psi och den ska kunna leverera minst en halvliter på 30 sekunder körning på startmotorn (ta ur stiften och öppna spjällen fullt vid kontroll av flödet).
Kolla även trycket vid avstängd varmkörd motor efter 10-15 minuter, inte ovanligt med uppåt 25psi här om ledningen ligger för nära varma motordelar.
25 psi klarar inga inloppsventiler att hålla emot.

När servades förgasaren senast?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/