Annons
Annons

Re: Kylning

3
Nja,cruising går (om det rullar) hyfsat.Stillastående går ett tag,sen börjar nålen vandra upp till 210 gr F.Nu undviker jag att sitta i köer om det går,ex Power Meet cruising.Den har aldrig kokat men man sitter ju och tittar på den förbannade mätaren!!

4
Tror min mätare är där nån stans åsså!. Men jag tycker det är en kanon placering!!!. Det ska motsvara strax under 100* typ 98 nån stans. Ska komma ihåg att det är slutet system och då kan den gå längre utan kokning så att säga. Sen har vi olika psi tryck på kylarlock som öppnar vi olika förhållanden ( till tex expantionskärl). nu vet jag inte vad som brukar rekommenderas. men skulle tro att 16 psi är högst jag tror att jag har 13 psi på mitt och tror det kan vara lite lågt!. kanske nån kan fylla i här om nån vet mer om detta ämne, men är bara tempen stabil i olika förhållanden så anser jag att det verkar helt ok!

5
Enligt GM ska du ha en termostat som öppnar vid 190 gr F och enligt AC Delco`s böcker idag ska du ha en termostat som öppnar vid 195 gr F så din motor går helt klart för kallt. Optimalt är vad jag förstått att ha motorn gå så varmt som möjligt utan att koka. 212 gr F är ju kokpunkten på vanligt vatten så med ett fungrande kylarlock vilket gör systemet till en tryckkokare och med tillförd glykol som ytterligare höjer kokpunkten borde inte 230 gr F vara för hög temperatur men över detta borde det kunna koka rejält!

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se