Hej, är ny här på forumet och har en fråga. Har en GTO 69 med en chevamotor och en pontiac th400 låda, har 11mm glapp mellan flexplattan och turbinen när turbinen är helt intryckt i lådan. Tycker att det känns som om man drar ur turbinen för mycket ur lådan om man drar den mot flexplattan. Ska jag göra några distanser eller funkar det att turbinen sitter 11mm ur lådan. Ska så fort ekonomin tillåter sätta i en ponitacmotor men har tänkt åka med den motor jag har så länge.
mvh
Michael
Annons
Re: Avstånd mellan flexplatta och turbin
2hej Och välkommen till forumet.
Jag har en 350låda med ett glapp mellan turbin och flex!. det ska finnas ett visst glapp mellan turbin och oljepump i lådan. Tror det är ca 0,5cm+ kanske nån kan fylla i med bättre mått!. Jag gjorde som så att jag svarvade distansbrickor på ca 3,5mm och jag vägde även in dom (kanske överkurs) det för att inte orsaka obalans!. Var som du lite osäker varför det var så stort glapp. Men blev lugnad av en lokal automat firma som sa att det var vanligt att man var tvungen att lägga distanser mellan flex och turbin. Har kört så och det funkar! rätt eller fel vem vet!.
Mvh /Pont
Jag har en 350låda med ett glapp mellan turbin och flex!. det ska finnas ett visst glapp mellan turbin och oljepump i lådan. Tror det är ca 0,5cm+ kanske nån kan fylla i med bättre mått!. Jag gjorde som så att jag svarvade distansbrickor på ca 3,5mm och jag vägde även in dom (kanske överkurs) det för att inte orsaka obalans!. Var som du lite osäker varför det var så stort glapp. Men blev lugnad av en lokal automat firma som sa att det var vanligt att man var tvungen att lägga distanser mellan flex och turbin. Har kört så och det funkar! rätt eller fel vem vet!.
Mvh /Pont
3Välkommen till Forumet!
Det måste vara ett visst spel mellan turbin och flexplatta annars ryker oljepumpen i lådan samt axiallagret för vevaxeln när det varvas hårt och turbinen sväller.
Allt du behöver är distanser mellan turbin och flexplatta som är lika tjocka som adapterplattan, detta motsvarar originalspelet.
Med en Pontiac motor till Pontiac lådan behövs ej och ska inte vara nå´ra distanser......
Det måste vara ett visst spel mellan turbin och flexplatta annars ryker oljepumpen i lådan samt axiallagret för vevaxeln när det varvas hårt och turbinen sväller.
Allt du behöver är distanser mellan turbin och flexplatta som är lika tjocka som adapterplattan, detta motsvarar originalspelet.
Med en Pontiac motor till Pontiac lådan behövs ej och ska inte vara nå´ra distanser......
4Tack för informationen, här var det snabba puckar. Bara ut och svarva då hör jag.
5Har oxå hört att de bör vara typ 3mm i spel. På min fick jag svarva av flexplattsbultarna för att de låg emot turbinen. Så de är aldrig fel att kolla.
6Har varit ute och mät adapterplatan och den är 2mm vilket betyder att om jag svarvar distanser på 2mm så är det fortfarande 9mm glapp. Är det någon som har koll på vad orginal (då motor och automatlåda hör ihop) är eller har något förslag på lämpligt spel.
mvh
Michael
mvh
Michael