Annons

Stötdämpare bak

1
Någon som har koll på bra stötdämpare bak. Har ett problem som hänger ihop med avgassystemet. Har byggt ett rostfritt avgassystem som i slut delen/delarna vrider sig runt bladfjädrarna för att komma ut snyggt utan att rören syns från sidan. Och det fungerar bra (efter mycket stånk och pust)....Men som ibland så blir det andra problem. Och mitt är att vid full tank...Stor tant i bilen....osv..grop i vägen så "bonkar" bladfjädrarna till avgasrören när axeln/ bladfjädrarna fjädrar uppåt.

Så jag skulle behöva alla mm/cm jag kan få för att få lite mera frigång, och naturligtvis bra dämpning, för det hjälper ju också till att axeln inte rör sig så lätt. Och dämparna bak är ändå mogna att bytas efter 41 år. Bilen är en Firebird 69 V8, TH 350.

Helst "rena" dämpare, utan slangar och luftpump. Men med bra gastryck, eller om det finns med "hjälpfjäder" runt dämparen.....bara det blir lite extra höjd, men inte så bilen blir helt "stumm" bak
Annons

Re: Stötdämpare bak

2
Jag har monterat Kyb vita gasdämpare på min nu i sommar och är väldans nöjd. Mina problem var att den dels gick som en imp**a efter vägen och dels ville skärmkanterna ta i däcken bak me full tank eller baksätet fylld me fulla typer.