Annons

Längd på kardan?

1
Jag har en Trans am 1976 med 400 motor och 350 låda (ska vara den korta tror jag, ca 70cm) bakaxeln är en 10 bult 8,5".
När jag köpte bilen var vxl lådan trasig så jag bytte mot en lika dan. Problemet är att kardanen känns alldeles för lång, jag har nämligen inget glapp i den alls.
När jag mäter den kardan jag har får jag den till att vara 123cm c-c mått mellan knutkorsen.
Är det nån som vet vilken längd det ska vara?? Tycker själv att den borde vara ca 2 cm kortare.
Ringde till Camro/firebirdskroten och frågade men han trodde att 123 var den korta som det ska vara.
Vet inte vad som annars skulle kunna vara fel????

Tacksam för snabbt svar då jag tänker åka till skroten på lördag och hämta lite grejjer.
Annons

Re: Längd på kardan?

2
Du kanske har en kardan från en Firebird -70/-71? Jag bytte bakaxel på min från org. 8,2" till 8,5" (från Trans Am -76a) och fick byta till en kardan som var 2cm kortare, tror det var från en Camaro/ Firebird -75. Kan mäta den gamla imorgonkväll, tror den var 123cm.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

3
Om det inte var nå´t problem innan du bytte låda så är det sannolikt inte kardanen det är fel på?
Mätte du lådornas längd innan du bytte?
Vilken kod hade lådorna?

Det var bara 1970½ av Gen 2 som använde Ch**a´s 8.2" axel, till de svagare motoralternativen, och kardanen till den är 1" längre än till 8.5" axeln som kom till 1971 års modell.

Sen användes TH400 upp t.o.m. 1976 och kardanen till den är .34" (8,6mm) kortare än till TH350.

Men som sagt, i detta fall verkar det vara lådans längd som inte stämmer?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

4
Min gamla kardan mätte drygt 125cm, så din kardan på 123cm/48,5" ska passa mellan 8,5"s-axel och TH350-låda. Eftersom jag hade samma problem när jag byte bakaxel och du hade köpt bilen med defekt vxl-låda tänkte jag att det inte var helt osannolikt att tidigare ägare monterat en längre kardan från en -70. Kanske skulle fungera ett tag innan kardanen trycker sönder vxl-lådan?

5
Burningbird skrev:Min gamla kardan mätte drygt 125cm, så din kardan på 123cm/48,5" ska passa mellan 8,5"s-axel och TH350-låda. Eftersom jag hade samma problem när jag byte bakaxel och du hade köpt bilen med defekt vxl-låda tänkte jag att det inte var helt osannolikt att tidigare ägare monterat en längre kardan från en -70. Kanske skulle fungera ett tag innan kardanen trycker sönder vxl-lådan?
Du har alltså ägt Laxå´s bil tidigare?
Du bytte bakaxel på hans bil, sålde bilen, nya ägaren monterade fel kardan och lådan pajade, Laxå bytte låda och upptäckte problemet med den för långa kardanen?
Vilket drama!
Inget ovanligt dock, att folk slänger på bilen lite vadsomhelst för att ragga en sommar?

Längden på en kardan till 1976 Firebird med 400 och TH350 ska vara 48,55 tum eller 1233,77 mm mätt Centrum - Centrum på knutkorsen.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

6
Som du skrev själv Kent, "Inget ovanligt dock, att folk slänger på bilen lite vadsomhelst för att ragga en sommar?". Jag gav Laxå ett seriöst svar på hans fråga eftersom jag vet av egen erfarenhet att kardanen på Firebird -70 med th350-låda är drygt 2cm längre än senare årsmodeller, vilket ju var hans problem. Finns ingen anledning att du ska dra ner det här på sandlådenivå eller hur? Jag har inte sagt att det är kardanen som är felet, bara att det KAN vara en av flera möjliga orsaker. Laxå skrev ju att han byte till en likadan låda men visst, det kan vara lådan, eller kanske kardan, eller fel yoke på bakaxeln, eller tillbakaflyttad motor/låda etc. Vore trevligt att slippa bli förolämpad för att man svarar på ett inlägg, oavsett om det visar sig vara rätt eller fel...
Senast redigerad av Burningbird den 02 mar 2013 00:08, redigerad totalt 2 gånger.

7
Tack för snabba svar.

Jag har alltså ingen aning om hur bilen fungerat innan jag köpte den. Bilen har varit avställd sedan -96 och jag fick släpa upp den på en bilkärra för alla bromsar satt fast. (den hade stått ute en längre tid)
Det enda jag prova var att motorn gick att starta på startgas, den gick dock allt annat än bra.
Jag bytte vxl låda själv och självklart till en som var samma längd som den gamla som skurit. Har pratat med en vxllåds renoverare i dag och fått bekräftat att det är en 350 "kort" modell.
Jag får väl ta en extra titt på om det verkligen är rätt bakaxel som sitter på. Men med tanke på skick och smuts ser den ut att ha suttit där sen -76 :) .
Eftersom bakaxeln fungerar så får jag nog helt enkelt leta på en kardan som passar eller korta den jag har.

8
Här är en lista med bakaxelkoderna (10-bult 8,5") för Trans am/Firebird -76. Är instansat framtill på högra sidan av bakaxelröret, men kan vara lite svåra att hitta. Lycka till!

1976
PS - 2.41 Rear Gear (Posi)
PU - 2.73 Rear Gear (Posi)
PW - 3.08 Rear Gear (Posi)
PX - 3.23 Rear Gear (Posi)
LD - 3.23 Rear Gear (Posi)
PA - 2.73 Rear Gear (Open)
PC - 3.08 Rear Gear (Open)
PJ - 2.41 Rear Gear (Open)
PD - 3.23 Rear Gear (Open

9
Burningbird skrev:Som du skrev själv Kent, "Inget ovanligt dock, att folk slänger på bilen lite vadsomhelst för att ragga en sommar?". Jag gav Laxå ett seriöst svar på hans fråga eftersom jag vet av egen erfarenhet att kardanen på Firebird -70 med th350-låda är drygt 2cm längre, vilket var hans problem. Finns ingen anledning att du ska dra ner det här på sandlådenivå eller hur?
Nu har ju hans kardan rätt längd, så den bör ju inte vara problemet?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

10
Nu har ju hans kardan rätt längd, så den bör ju inte vara problemet?[/quote]

Fel låda, fel yoke, annan bakaxel, tillbakaflyttad motor/låda, framflyttad/felmonterad bakaxel... Laxå skrev ju att lådorna var likadana och hade samma längd, så om allt annat verkar stämma kanske det lättaste är att korta kardan så att det blir rätt spel? Eller har du några andra idéer Judge?
När jag för ett tag sedan rev mina 16-toppar upptäckte jag någon att monterat 2.2"s Ch**a fjädrar ihop med orginalventiler = mkt "begränsad" fjädringsväg. Hjälpte en polare att riva ner hans Olds 330 för ett par veckor sedan, den hade en Q-jet monterad på ett squarebore-insug. Öppnade knappt halvvägs :lol: En annan kompis köpte en Impala i sommras, 327an visade sig vara en 283a med en mussetopp och en smoggertopp. Med andra ord, om någon okunnig hade monterat fel kardan på Laxå´s Trans am -76a skulle jag inte blivit ett dugg förvånad.

11
Ja vad ska man säga.
Jag älskar sådana här inlägg när människor försöker i stället för att titta på!
Grabbarna var väl kanske 18-19 år och törstade efter raggen kan jag tro??
Men dom lär väl sig något det viktigaste var väl att dom försökte för vad jag förstått så har inget "tryckts sönder"?

12
Burningbird skrev:Nu har ju hans kardan rätt längd, så den bör ju inte vara problemet?
Fel låda, fel yoke, annan bakaxel, tillbakaflyttad motor/låda, framflyttad/felmonterad bakaxel... Laxå skrev ju att lådorna var likadana och hade samma längd, så om allt annat verkar stämma kanske det lättaste är att korta kardan så att det blir rätt spel? Eller har du några andra idéer Judge?
När jag för ett tag sedan rev mina 16-toppar upptäckte jag någon att monterat 2.2"s Ch**a fjädrar ihop med orginalventiler = mkt "begränsad" fjädringsväg. Hjälpte en polare att riva ner hans Olds 330 för ett par veckor sedan, den hade en Q-jet monterad på ett squarebore-insug. Öppnade knappt halvvägs :lol: En annan kompis köpte en Impala i sommras, 327an visade sig vara en 283a med en mussetopp och en smoggertopp. Med andra ord, om någon okunnig hade monterat fel kardan på Laxå´s Trans am -76a skulle jag inte blivit ett dugg förvånad.[/quote]

Ja, nog finns det många orsaker att välja på, så det förvånade mig att du nämnde kardanen, då det knappast kunde vara den?
Om det nu skulle vara så att nå´n tidigare ägare monterat en 1970 8,2" axel med tillhörande längre kardan och sedan bytt tillbaka till en 8,5 axel utan att byta till rätt kardan så skulle jag köpa ditt resonemang, men nu är ju längden på hans kardan original till hans 76:a med 8,5" axeln?
Och bakaxeln tycks ju inte ha varit bytt?
Den nya växellådan har visat sig vara av rätt längd.
Då bör ju felet ligga i upphängningen av bakaxeln (kan vara förskjuten?) eller i upphängningen av motorn (felaktiga/felmonterade motorkuddar?).
Dålig/felmonterade subframe/bussningar?
Är motorn ens en Pontiac V8?
Jag skulle ju söka efter det VERKLIGA problemet och lösa detta innan jag kapar en original kardan?

F.ö. ska kardanen till 1970 Firebird med TH350, 6:an och 350 motor, vara 49.20" lång.
Och de enda 1970 Firebird som hade Ch**a´s 8.2" axel var de med 6:an, 350 motor och 400 med 2-port.
400 med 2-port och TH400 hade 48" kardan och med M/T hade 400 med 2-port en 49,56" lång kardan.
Och vad detta har med Laxå´s 76:a att göra har jag ingen aning om?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

13
Vad har du egentligen tillfört den här i frågan Judge? Har du gett några svar? Jag erbjöd mig att mäta mina kardaner och kom själv fram till att Laxå´s kardan verkade stämma till hans bil. Att du sedan gör dig dryg över vad jag har svarat och försöker rätta mig på några millimeter i måtten jag redan skrivit hjälper väl inte Laxå någonting?! De förslag du ger på andra troliga fel har jag ju också redan skrivit. Och hur kan du veta att någon tidigare ägare inte har fått en skada på kardanen och monterat en kardan från vilken 2gen Firebird/Camaro som helst i tron att "alla är nog likadana"? Som jag skrev i min andra post är så inte fallet då jag mätte mina kardaner och kom fram till att Laxå´s kardan hade rätt längd. Det enda du har lyckas med är att reta upp mig, så j-a onödigt... Hoppas iaf. att Laxå hittar den felande länken och får kardanen att passa 8-)

15
zappafan skrev:Judgen brukar aldrig reta upp folk.... :mrgreen:
Judgen har hjälpt mig förut när jag har haft frågor och jag har stor respekt för hans kunnande, hade hoppats att han kunde bygga om en Q-jet till min 400 när den är klar. Men det finns ju olika sätt att uttrycka sig om man är av en annan åsikt, som i det här fallet :roll: