Annons

ABS lampan slocknar inte - PONTIAC Trans Sport-95

1
PONTIAC Trans Sport-95 (2800 V6)
Jag fick nedslag på besiktningen för att ABS lampan på kontollpanelen inte slocknar som den ska efter 3 sek...
(Jag fick också nedslag på handbromsen)
Nu har jag kommit på att om jag trycker ner handbromsen lite lätt, bara så mycket att den inte tar...VIPS så försvinner ABS lampan!
Hur åtgärdar man det på bästa sätt/ så att den går igenom besiktningen!
Nån som har varit med om det?
PONTIAC Trans Sport 95 (3800 V6)
Annons

Re: ABS lampan slocknar inte - PONTIAC Trans Sport-95

2
Avsnittet för felsökning i verkstadshandboken är på ca. 140 sidor, men börja med att kolla nivån för bromsvätskan, läckor av bromsvätskan, kärvande broms-ok, justeringen av P-bromsen, batteriets laddningsgrad, att alla säkringar är hela, ev. glappkontakt i sladdarna till huvudenheten, relät, tryckkontakten, alla solenoider, sensorer vid hjulnaven, lamp-modulen, ABS-dioden. Kolla alla jordpunkter.

När man kollat alla uppenbara felkällor här ovan så kan man ändå göra en koll av ev. felkoder med ett instrument som läser av dessa från bilens dator.
Kanske kan du få hjälp med detta hos en SvenskaBil-verkstad?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: ABS lampan slocknar inte - PONTIAC Trans Sport-95

3
Om du bara vill få den genom besiktningen just nu då det inte är nått vidare mekar väder, så kan man ta isär kontakt styckena till ABS kabeln och bygla dessa det funkar om du har en trasig givare

då tror abs enheten att kretsen är ok och lampan slocknar som den ska du kan behöva göra detta på flera givare om nån mer är trasig , men tänk åxo på att gör du på detta sätt så kommer du inte ha någon ABS vilket du iofs inte har så länge lampan lyser

sen är ju frågan om du anser det vara värt pengarna att investera i en lr flera nya ABS givare de är inte direkt gratis

gjorde på detta vis på min Volvo 965 och de funka jättebra bortsett från att man inte har någon ABS
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241