Annons
Annons

Re: Oljetråg

2
Detta är en övning som bör undvikas om man inte vill ha gråa, inoljade, hår i förtid och ett vokabulär som inte lämpar sig i närheten av andra.

Innan du lossat allt runtikring motorn för att kunna pressa den uppåt såpass så att det KANSKE går att lirka bort tråget, efter att ha monterat bort oljepumpen, så har du spenderat lika mycket tid, eller mer, som det skulle tagit för att lyfta ur hela motorn och göra jobbet rätt.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Då jag upptäckte att jag glömt stoppa i pinnen till oljepumpen :twisted:
( som inte går att stoppa i ovanifrån utan att slipa bort klackarna) efter det att jag renoverat min motor.
Då blev jag tvungen att ta bort tråget.
Jag lyckades med spännband runt grenrören lyfta motorn så pass högt att de gick att få bort tråget.
Såklart så måste fläktkåpan bort först,, samt fördelaren,,

Det gick på min Trans am, det kanske funkar på din bil med.

//G

5
Lyfta ut motorn tar väl inte så lång tid, du borde kunna lyfta ur motorn,byta tråg och återmontera på en dag. Det gjorde jag när jag hade min -67 GTO för en himla många år sedan, körde in i garaget kl 8 på morgonen och lyfte ur motorn (en Ch*v 427) bytte bakre ramlagertätningen, lyfte i motorn och körde ut kl 21 på kvällen. För några år sedan fick jag missljud i TA:n och lyfte i och ur motorn 3 gånger på tre dagar innan jag hittade felet :lol: , en sprucken kolv.
Herje

Bonnehill Garage
-71 TA ,455 HO, 4-speed manual
-60 Bonneville
-72 Grand Safari 455/TH400
-72 Buick Estate Wagon 455/TH400
-72 Riviera (thats Buick) 455/TH400
-78 Impala 305/TH350
-73 Cadillac Fleetwood series 75 472/TH400

7
Motorlyft, domkraft och 7X4 m golvyta + lite handverktyg +1 längre arbetsdag sen är det fixat, jag har allt utom arbetsdagen 8-) , du verkar ju bo nära mig....
Herje

Bonnehill Garage
-71 TA ,455 HO, 4-speed manual
-60 Bonneville
-72 Grand Safari 455/TH400
-72 Buick Estate Wagon 455/TH400
-72 Riviera (thats Buick) 455/TH400
-78 Impala 305/TH350
-73 Cadillac Fleetwood series 75 472/TH400