Körde till Strängnäs i lördags,gick bra.Skulle starta idag,stendöd.Motorn går runt o den får soppa.Kan den dolda strömbrytaren ha pajat? Eller tändspolen? Jag ska ta bort strömbrytaren occh åka till Elfa där dom får titta o mäta.
Någon som har en annan idè?
SMS:a gärna mig då jag inte har någon dator hemma.
073/9976576
Annons
Re: Bilen vill inte starta!
2har du gnista på stiften?
hade strömbrytaren vart trasig så går inte startmotorn
verkar som du har fel på tändsystemet nånstanns
kan vara ström lr jord på tändspolen, tändkabeln mellan fördelare å tändspole ,kondning ,brytare etc
hade strömbrytaren vart trasig så går inte startmotorn
verkar som du har fel på tändsystemet nånstanns
kan vara ström lr jord på tändspolen, tändkabeln mellan fördelare å tändspole ,kondning ,brytare etc
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Re: Bilen vill inte starta!
31. Ingen gnista på stiften
2. Strömbrytaren kollad på Elfa,felfri.
3.Bytt tändspole,ingen gnista
4.Brytarna öppnar o stänger
5. Jo,med den dolda strömbrytaren ståendes på "off" går motorn runt men tänder inte.Har funkat i 15 år.
6. Jag är inne på att tändningslåset har pajat.Men Hansen hade inget.
7. Med tändning på och testlampa= zero ström.
Så hur funkar ett tändningslås exakt?
Håkan! har du ett komplett tändningslås hemma?
Världens cabväder och så händer detta!!
2. Strömbrytaren kollad på Elfa,felfri.
3.Bytt tändspole,ingen gnista
4.Brytarna öppnar o stänger
5. Jo,med den dolda strömbrytaren ståendes på "off" går motorn runt men tänder inte.Har funkat i 15 år.
6. Jag är inne på att tändningslåset har pajat.Men Hansen hade inget.
7. Med tändning på och testlampa= zero ström.
Så hur funkar ett tändningslås exakt?
Håkan! har du ett komplett tändningslås hemma?
Världens cabväder och så händer detta!!
Re: Bilen vill inte starta!
4startar den om du tjuvstartar bilen lr är den dö då med?
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Re: Bilen vill inte starta!
5Har du ström till tändspolen? isåfall har du problemet mellan spolen och stiften! kom på en grej jag råkat ut för det är att metall biten på rotorn som ska ha kontakt men fördelarlocket har böjt sig ner, då finns det ingen gnista! Det hände under färd för mig!
Re: Bilen vill inte starta!
6Efter en del felsökning så går bilen igen! Vi bytte en tvivelaktig kabelsko som satt lite löst.Och vi bytte även KONDENSATORN.
Intressant det där med rotobläcket.
Våra testvärden: Vilospänning 6,3 volt till tändspole
På tomgång: 10,2
Det sägs ju 7-9 volt så jag ligger en aning högt.Å andra sidan har ju bilen funkat i 15 år så det blir väl kanske lite tätare brytarbyten. Nä,mekaniska fel är lättare,gillar inte elfel.Men allt är ju lätt när man kan..
Intressant det där med rotobläcket.
Våra testvärden: Vilospänning 6,3 volt till tändspole
På tomgång: 10,2
Det sägs ju 7-9 volt så jag ligger en aning högt.Å andra sidan har ju bilen funkat i 15 år så det blir väl kanske lite tätare brytarbyten. Nä,mekaniska fel är lättare,gillar inte elfel.Men allt är ju lätt när man kan..
Re: Bilen vill inte starta!
7Härligt att de löste sig 
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Re: Bilen vill inte starta!
9Dina testvärden är PERFEKTA!Peje skrev:Efter en del felsökning så går bilen igen! Vi bytte en tvivelaktig kabelsko som satt lite löst.Och vi bytte även KONDENSATORN.
Intressant det där med rotobläcket.
Våra testvärden: Vilospänning 6,3 volt till tändspole
På tomgång: 10,2
Det sägs ju 7-9 volt så jag ligger en aning högt.Å andra sidan har ju bilen funkat i 15 år så det blir väl kanske lite tätare brytarbyten. Nä,mekaniska fel är lättare,gillar inte elfel.Men allt är ju lätt när man kan..
I ett 12-volts tändsystem med brytarspetsar så ska det, beroende på batteriets laddningsgrad, visa mellan 5,5-7,5 volt, mätt mellan + på tändspolen ock karossjord.
Med motorn igång ska det mäta mellan 9-11,5 volt.
Noterbart är även att det inte endast SPÄNNINGEN som reduceras av resistorkabeln/motståndet, utan även STRÖMMEN reduceras, detta för att skona brytarspetsarna vid låga varv, då brytarna är stängda under längre tid samt med motorn avstängd och tändningen påslagen då brytarna är stängda, då för att det inte ska byggas upp för mycket ström i tändspolen.
Kollade på skoj värdena på mina bilar, Judgen visade 7,5 med tändningen på och 11,5 med motorn igång. 66:an 7,5/11,0.
Noterbart är att 66:ans brytarspetsar byttes i år efter 16 år och drygt 7000mil, men det hade nog inte skadat att byta dem efter 10 år och 5000mil?

