ska ställa tändningen på min 389`a från 1966. Hur ska jag gå till väga. Har för mig att jag hört att man ska dra ur vacum slangen ur fördelaren och ställa den på låg tomgång. Men hur ska den ställas?
Har märkningar på främre kåpan som säger -4,0,6
MVh/ Mats
Annons
Re: Skulle behöva en redogörelse för hur man ställer tänding
2Vilket tändsystem har du?
Är det original så kolla så att du har 7-9 volt, med tändningen påslagen, mätt mellan + på tändspolen och karossen.
Först måste kamvinkeln (brytarspetsarnas avstånd) justeras till 30° med en kamvinkelmätare.
Om du saknar en så´n så kan du ställa dem 0,4mm med bladmått, t.v.
Sen använder du en tändsinställningslampa och ställer tändpunkten till 6° BTDC (före 0:an) med slangen till fördelaren bortkopplad och pluggad under justeringen.
När du sen sätter tillbaka slangen så adderas 20° förtändning. Om inte så har du kopplat slangen fel eller så är vakuumförställningen trasig.
Nu kan du justera skruven på brytarspetsarna medurs tills motorn precis börjar misstända, stoppa där, och skruva tillbaka moturs EXAKT ett halvt varv.
Nu är brytarspetsarna inställda så bra det går utan kamvinkelmätare.
Är det original så kolla så att du har 7-9 volt, med tändningen påslagen, mätt mellan + på tändspolen och karossen.
Först måste kamvinkeln (brytarspetsarnas avstånd) justeras till 30° med en kamvinkelmätare.
Om du saknar en så´n så kan du ställa dem 0,4mm med bladmått, t.v.
Sen använder du en tändsinställningslampa och ställer tändpunkten till 6° BTDC (före 0:an) med slangen till fördelaren bortkopplad och pluggad under justeringen.
När du sen sätter tillbaka slangen så adderas 20° förtändning. Om inte så har du kopplat slangen fel eller så är vakuumförställningen trasig.
Nu kan du justera skruven på brytarspetsarna medurs tills motorn precis börjar misstända, stoppa där, och skruva tillbaka moturs EXAKT ett halvt varv.
Nu är brytarspetsarna inställda så bra det går utan kamvinkelmätare.
Re: Skulle behöva en redogörelse för hur man ställer tänding
3Det är orginal system
Tack för svaret
Tack för svaret
Pontiac catalina 1966 389.

