Annons
Annons

Re: Skulle behöva en redogörelse för hur man ställer tänding

2
Vilket tändsystem har du?

Är det original så kolla så att du har 7-9 volt, med tändningen påslagen, mätt mellan + på tändspolen och karossen.
Först måste kamvinkeln (brytarspetsarnas avstånd) justeras till 30° med en kamvinkelmätare.
Om du saknar en så´n så kan du ställa dem 0,4mm med bladmått, t.v.
Sen använder du en tändsinställningslampa och ställer tändpunkten till 6° BTDC (före 0:an) med slangen till fördelaren bortkopplad och pluggad under justeringen.
När du sen sätter tillbaka slangen så adderas 20° förtändning. Om inte så har du kopplat slangen fel eller så är vakuumförställningen trasig.
Nu kan du justera skruven på brytarspetsarna medurs tills motorn precis börjar misstända, stoppa där, och skruva tillbaka moturs EXAKT ett halvt varv.
Nu är brytarspetsarna inställda så bra det går utan kamvinkelmätare.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/