Annons

Bestyckning av holley förgasare

1
Hej Alla

Jag har problem med att bilen dör efter man har gjort en fullgas burnout och släpper gasen. Har också problem med att bilen börjar att bluddra vid 5000 varv om jag gasar försiktigt på tvåan upp till detta varvtal. Bilen svarar bra på lägre varvtal.

Har en holley 850 och 454 chevmotor med alumiumtoppar i GTOn. Kan det vara bestyckningen av förgasaren? I så fall ska jag sätta i större munstycken eller mindre i sekundär/primär.

Bilen funkade bra förra året med portade gjutjärnstoppar som sjöng på sista versen.

Tacksam för alla svar då dragracingssäsongen redan startat och jag fortfarande mekar för att få dett att fungera.
Annons

Re: Bestyckning av holley förgasare

3
Det är ett nytt packkitt monterat. Jag är inte duktig på förgasare men jag har trott att den eventuellt fått för lite bensin, dvs större munstycken behövs, då den börjar bluddar vid 5000 varv då jag gasar försiktigt upp till detta varvtal. Men pga osäkerhet så funderar jag om det kan vara tvärt emot för mycket bensin, dvs den sura ner sig och börjar gå dåligt.

Vad skulle du ha gjort, prova större eller mindre munstycken?

4
Ok, om soppan inte rinner rakt igenom förgasaren så är det svårt att få motorn att bluddra vid 5000 varv via bestyckningen, särskilt som den funkat bra tidigare?

Det första jag skulle göra vore att göra ett kompressionstest på motorn.
Kolla att ventilfjädrarna är OK för den kam som används.
Sedan skulle jag verifiera tändsystemets funktion, samtliga komponenter för sig och hur de samverkar.
Detta för att förvissa mig om att förgasaren har rätt förutsättningar för att göra sitt jobb som avsett.

Efter detta skulle jag använda den bestyckning som förgasaren kom med från fabrik, utgå därifrån vid provkörningar, och kompensera de kretsar som visar symptom.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
läckage nånstanns ? om bilen dör efter du burnat så kan du ha en läcka nånstanns

hade de på en av mina bilar gasa man på och sen släppte gasen och bromsade lite hårt så dog den det visade sig att vacuum slangen mellan insug och broms servot läckte jag tätade detta och efter de funkade det fel fritt

vad har du för tändsystem på bilen?

kollat fördelar locket? små sprickor i det kan ge detta fenomen att den går illa när du kommer upp i varv

samt om du är osäker på om den får för mycket soppa så kan du be nån kolla bakom bilen om de svart ryker väldigt när du gasar ur den det tyder på för fet blandning

jag skulle nog gå över tändsystemet innan jag börjar bestycka om förgasaren samt kolla efter läckage hittar du inget konstigt där så kan man börja greja med förgasarn
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

6
Jag köpte en ny HEI fördelare förra året, för då var det problem med denna, funkade bra efter byte. Ventilfjädrar tror jag inte det är några problem med då jag har en snäll kam.

Jag har tänkt att göra följande i fallande ordning efter alla era bra råd.

1. Käcka vaccumslang till till bromsservo
2. Käcka spänningen till HEI fördelarna
3. Testa höja tändningen någon grad
4. Käcka ventilspel (har mekaniska lyftare, och toppen är ny)
5. Ändra bestyckingen på sekundär steget, två steg (större)
6. Ställa in dragracingsäsongen

10
Tack för alla tips, nu går bilen som den ska.

Det var tändningen, höjde tänningen ett par grader sedan varvade bilen ur som den ska. Men funderar alla fall att pröva med något större bestyckning på sekundär steget, men först ska jag ha en tid på stripen för att ha någonting att jämföra med.