Annons

TH400 hittar inte trean....?

1
Som rubriken lyder, min TH400 växlar ganska snabbt upp i tvåan men inte alls upp till trean. Hur beter lådan sig om vacuumklockan på sidan ej är ansluten? En tidigare ägare till bilen har bytt motor och låda och han har aldrig använt den med denna teknik, så nåt kan ju vara på slarv, en hel del annat har varit det också. Har ej hunnit kolla om klockan är ansluten eller ej, detta slog mig först nu. Eller har någon nån ide var jag ska börja söka?
Firebird 400 '69
Annons

Re: TH400 hittar inte trean....?

4
Om vakuummodulatorn inte är kopplad så ser lådan det som om du har gasen i botten hela tiden och då växlar den inte upp p.g.a. att gorvernoren/varvtalsregulatorn inte har det varvtal som ser till att växla upp p.g.a. att bilen har för låg hastighet i förhållande till belastningen (eller den uteblivna belastningen i detta fall då vakuumanslutningen saknas?).

Så, visst växlar den till trean utan att vakuummodulatorn är kopplad, fast då vid 120km/h eller högre.......

Men hur var det nu, är den kopplad? Det KAN ju vara andra fel?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: TH400 hittar inte trean....?

8
Jag fick en uppenbarelse under natten som jag måste gå ut och kolla på, tänk om vakuumslangen, som iaf övre delen verkar vara ny, sugs ihop när vakuumet ökar vid större belastning? Dvs ännu tvåan växlar normalt men sen man kommer upp i högre belastning försvinner vakuumet från klockan...
Firebird 400 '69

Re: TH400 hittar inte trean....?

9
I alla TH400 finns en funktion som gör att lådan växlar till tvåan, som en ren säkerhetsåtgärd, oberoende av vilket läge man har spaken i, eller vilken belastning det är på motorn.
Om lådan lurars av att vakuumanslutningen inte är kopplad och hastigheten är för låg i förhållande till detta så växlar den till tvåa snabbare än nödvändigt.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: TH400 hittar inte trean....?

11
The Judge skrev:I alla TH400 finns en funktion som gör att lådan växlar till tvåan, som en ren säkerhetsåtgärd, oberoende av vilket läge man har spaken i, eller vilken belastning det är på motorn.
Om lådan lurars av att vakuumanslutningen inte är kopplad och hastigheten är för låg i förhållande till detta så växlar den till tvåa snabbare än nödvändigt.
Dvs om t.ex shiftern är feljusterad så inte driven riktigt går i så växlar lådan upp i tvåan iaf? Det finns en massa frågetecken runt om i denna bil då tekniken är utbytt och som jag skrev redan tidigare, en massa saker tycks ha lämnat på hälft.
Firebird 400 '69

Re: TH400 hittar inte trean....?

13
Prova en annan vakuummodulator.

Om inte detta hjälper så kanske kolven innanför modulatorn kärvar i sitt lopp.
Detta är inte ovanligt.
Anledningen till att den kärvar är att det sitter en skruv, som håller ventilhuset, precis invid hålet där denna kolv löper och om denna skruv dragits för hårt av nå´n obehörig entusiast, så är det ett problem.
På senare TH400 har denna skruv rationaliserats bort av fabriken, just p.g.a. detta problem.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: TH400 hittar inte trean....?

14
Nu börjar det bli spännande om nån trea hittas. Skaffade ny modulator, och tänkte också byta olja och filter samtidigt. Vågade trots allt inte låta bli att ta ner ventilhuset på samma gång, och där hittades två ventiler som satt fast.... Dessutom var fjädern under accumulator(?)kolven brusten. Någon som förresten vet vad den har för uppgift? Nu är lådan ihop igen men ej provkörd, hoppas hoppas....
Firebird 400 '69