Jo det är mycket att tänka på ....
Blir ju ganska noga också när man har en sug motor som som bara har atm på utsidan som hjälp att få in rätt bränsleluft blandning och ändå försöka para ihop flödet i topparna, kamtider, motorvolym, fyllnadsgrad i cylindrarna, med varvtal osv. Men det är ju ibland det som är roligt, om man nu kan få ihop det bra i slutändan.
Nu är jag ju novis när det gäller kamaxlar, men gillar i princip hydrauliska kammar i en V8, är ju tyst, behöver i princip bara justeras en gång, och så är det klart. Och tänker köra med olja med ZDDP för att klara slitaget.
Och läste om Rocky Rotella renovering av sin 400 motor och hans tankar om kamaxel där, för han ville ha bra bottenvrid, bra gasrespons, och kunna cruising omkring 2000 rpm på motorvägen med hög bakaxelutväxling, och ac och bra vacum. Och han kom fram till omkring 220 grader insug duration vid 0.50 @, LSA på 112-114 och maxlyft på 0.500 .
Och han upplevde ju att det funkade bra i bilen när han fick hop allt. Så jag tog det som ett riktmärke, och gick sedan på Jim Hand tankar om Motorvolym och kamaxlar, för där är han ju inne på att omkring en ökning på 10 graders ökning på kamtiderna ger samma power range, idle, osv motoregenskaper förutan att en större volym alltid ger mer power.
Så där gick jag på att 350/69 motor går ju 068 kammen, och om man bara går på insug tiden är ju durationen där 212....och en 400 motor kan då svälja en kam med 221 .....och en 455 kan då svälja en kam på 231 i duration och det är ju där 041 kammen ligger...
Så tankekedjan var ju lite "höftad" men det finns ju inte så mycket impiriskt.. beprövat ..upplevt att gå på. Mer än att RAM 4 med 400 motor gick ju med 041 kammen och ibland med 1.65 vippor tom , och den var väl helt körbar antar jag. Så en 455 med standard vippor på 1.5 vippor borde ju tämja tiderna, ( 0.50 @ lyftet) lyftet lite extra. Skiljer naturligtvis i toppar flöden osv. Men om jag fattar rätt så är inte 7F6 rundports topparna helt fel i flödet.
Sen funderar jag naturligtvis på det dynamiskt komp osv med en 041 kam, och samma som Kent så riktigt säger vacumsignalen är ju lägre, och Q-jetten bör nog byggas om för at tomgången ska bli bra..med borrade kanaler bakom blandskruvarna, och lufthornen...Är också något som jag inte vet så mycket om, men det är ju därför det finns PFA...och mycket kunskap. Så det blir nog nästa ämne lite längre fram.
Var roligt att Håkan var nöjd med köregenskaperna med en 041 i sin 400 motor, och just dom egenskaperna borde ju bli lite bättre i en 455.
Så tack för all info, och är det någon mer som har kört med en 041 i sin 455 skriv gärna några rader. Gärna om hur den var i gasrespons, låg/mellanvarv osv...och gärna hur törstig den var...
Så stort tack till alla engagerade Pontiac människor....)