Annons

Super Duty i Sverige

1
Hej, jag är ny på forumet och undrar följande:

Som T/A entusiast drömmer man ju om att en gång kanske äga en T/A Super Duty.

Under alla de mer än 30 år som jag har varit på träffar, biltävlingar, läst bilannonser och biltidningar har jag dock endast stött på 4st, samtliga 74:or.

2st live, en som körde på Mantorp i mitten på 70-talet och en på en märkesträff för något år sen, och 2 st har jag läst om i någon motortidning.

Det vore kul att höra vad ni har haft för möten genom åren med denna ovanliga fågel.

Ögonvittnesskildringar, rykten och skrönor välkomnas! Ös på bara!

//müde
76:a T/A. Svart, 462 kubiktum å fyrpet.
Annons

Re: Super Duty i Sverige

2
Hej!

Här i Eskilstuna där jag bor gick det en -74 SD på 70-talet men den försvann med sin ägare till Danmark och har ej synts till sedan dess.

Bilen som gick på strippen ägdes och kördes av en kille vid namn Bror Danielsson som mej veterligen flyttade till USA på slutet av 80-talet och bilen följde naturligtvis med. Han bodde i Umeå vill jag minnas, kan vara fel. Övre norrland var det i alla fall. Minns tyvärr inga tider han körde, men vet att SD´n var konkurenskraftig i standardklassen där han körde.

Sen ska väl eller har väl haft i alla fall, en Mats Bruun en -74 SD ståendes.

Samme Bruun var ju den som satt på det omtalade Pontiacregistret som en del frågat efter.........han har säkert listorna kvar fortfarande!

3
Vad jag vet så sålde Mats bilen för ett antal år sen.Den var med i Wheels tillsammans med Mats 67:a GTO Cab och brors Bonneville 65:a.Jag hjälpte Mats med att balansera hjulen på SD:n då det hade varit problem med detta tidigare.Fick då förmånen att provköra detta fordon.Bilen gick MYCKET bra både gällande väghållning och effekt,en av dom snabbaste bilarna jag har kört i standardskick.Den gör skäl för namnet SUPER DUTY.

8
Hade varit väldigt kul att veta hur många bilar det finns av varje modell i sverige...jag har som jag berättat tidigare smsat till 118800 om hur många 1970 Trans Am det finns i sverige. jag vet inte om dom kan ha 100% rätt men HELT fel är det nog inte med tanke på hur lång tid svaret tog...typ 2 veckor...så dom lade nog ner lite energi i frågan iallafall!

9
Som jag berättat tidigare så har jag "pillat" på en 1974 T/A SD, den ägs av en herre som heter Erling och som håller hus åt Åkersberga-hållet.
Motorn är en aning "masserad" och innehåller bl.a. en H.O.-Racing Specialities kamaxel med generösa öppettider på ventilerna.
Han kör lite racing med den emellanåt, bl.a. på Kjula.
Hade ett tag problem med tvekan i starten som jag hjälpte honom med.
Efter förgasarfix, original #70442270 800cfm Rochester Quadrajet, så gick motorn som aldrig förr, fläktremmar flög åt alla håll och lådan började trycka ur sig olja under testkörningarna, men han åkte iväg från Bålsta med ett leende på läpparna, så jag gissar att han blev nöjd ett tag?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

10
kapasu skrev:Hade varit väldigt kul att veta hur många bilar det finns av varje modell i sverige...jag har som jag berättat tidigare smsat till 118800 om hur många 1970 Trans Am det finns i sverige. jag vet inte om dom kan ha 100% rätt men HELT fel är det nog inte med tanke på hur lång tid svaret tog...typ 2 veckor...så dom lade nog ner lite energi i frågan iallafall!

Tidigare ägaren till min hade kollat upp hur många tempest 2dr coupe -68 :or de fanns i landet han sa att de fanns 6 st sen är jag inte säker på att de stämmer men de vore skoj om de stämmde :)
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

11
Hej !

Jag har en hel del bilar i mitt register.de flesta GTO 68-69 cabbar , Formulas , Trans Am...osv.
Det finns 5 st SuperDuty 1974:or i Sverige. Ingen till salu. Det finns INGA 1973 SuperDuty i Sverige.

Har själv en GTO 1969 cab +en av de 3 st manuella M22 455 / Ho Trans Am 1972 som finns i Sverige , inga fler lär komma hit.

Letar ni efter ngn speciell bil ( endast Pontiac ) kanske jag kan hjälpa till.

Ni kan maila mig på hardhit66@hotmail.com

13
Den bilen 455HO M22vit med blå stripes...som senare lackades röd...det är DEN jag köpte och har.
Jag letade upp den andra som gått i GbG på -70 talet...den skall vara blå med vita stripes...den har min kompis nu .
Den tredje går i Luleå.
Den fjärde brann upp på 80 talet.