Annons

värmeproblem

1
Hej på er hoppas nån därute kan hjälpa mej med mitt värmeproblem.Jag har en lemans 66a med nyrenoverad 455a lite vässad jag kan köra bilen i ca 10 till 15 min sen börjar den koka om ja öppnar kylarlocket så är det massor med luft i vattnet när detta inträffar.Jag har nyligen sätt på en transkåpa från kaufmann som gör att ja kan använda cheva smallblocks pump eftersom ja har använt en helt ny original pontiac pump med ny plåt å hela köret men dä bara krånglade men dä blev ingen skillnad med chevapumpen.Kylaren är en helt ny griffin alu ja har ny thermostat i har provat med 25 psi lock och 16psi lock absolut ingen skillnad topparna vet ja att dä inte är några sprickor i eftersom ja köpte dom av en polare som har kört med dom i flera år motorn är borrad å ja upptäckte inga sprickor när ja satte ihop den det verkar precis som systemet behöver luftas men hur då.Hoppas verkligen få svar här för ja ger snart upp
Annons

Re: värmeproblem

2
Välkommen till Forumet!

Innan man byter till Ch**a pump så måste man förstå att Pontiac tillverkade ett antal miljoner bilar med sin egna vattenpump och att de flesta ändå fungerade?

Påfyllning i kylaren med 50/50 vatten/glykol sker vid kall motor, upp till ca. 1 tum från full. Starta motorn och efterfyll vid behov innan motorn blir varm. Kolla igen nästa morgon om nivån är korrekt.

Några orsaker till varmgång:

För mager bränsle/luftblandning (Kolla även bränslepump och filter)
Felaktig tändinställning och eller tändkurva
Igensatt kylare/kollapsade kylarslangar (strypt flöde)
Igensatta kylkanaler i motorn (strypt flöde)
Kärvande termostat / felaktig termostat
Dålig vattenpump
Felaktig hastighet på pumpen (för snabb/för långsam)
För tjock kylare
Fel/felaktigt kylarlock
Kåpa saknas vid fläkten
Felaktig position av fläkten i förhållande till kåpan
Dålig design av fläkt - Original fabrikstyp fungerar vanligen bäst
Högflödes eller högtrycks oljepump
Elektrisk fläkt (dragande/tryckande) Hindrar luftflödet
För mycket Glykol
Fel typ av Glykol
Flödestest: Börja med kall motor. Tag av kylarlocket. Starta motorn. Få upp motortemperaturen så att termostaten öppnar. Öka motorvarvet till 2000varv. Om kylarvätskan då flödar ur kylaren så är det en strypning av flödet i kylsystemet. Detta måste åtgärdas för korrekt kylning.
Fel typ av tändstift (värmetal)
Fel typ av bränsle (prova 98 oktan, E85 får motorn att gå magert)
Igensatt katalysator.
Avgaser i kylsystemet p.g.a. spricka i toppen eller trasig topplockspackning. Kolla efter koloxid i kylaren hos en verkstad med den utrustningen. Tag av kylarlocket och kolla om det skummar om kylvätskan vid start av kall motor.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
nivån är rätt och glykol är det också i jag har även provat med olika storlek på remskivan på veven dvs olika hastighet på pumpen gjorde varken till eller från.Igensatt kylare tvivlar ja på att det är eftersom den är helt ny tändningen har ja också laborerat med förgasarna fick ja också feta på lite eftersom det bara sköt och small vid första uppstart men luft i kylsystemet blir det hur ja än gör verkar det som ja har dock inget expansionskärl vad tror du om det

4
Det behövs inget expansionskärl för att kylsystemet ska fungera som avsett.
Vad menar du med "luft i kylsystemet"? Hur vet du att det är så?

Du behöver inte "laborera" med tändningen, det är bara att ställa in den som den SKA stå, enligt "boken".

Det är så gott som omöjligt för en förgasare att orsaka baktändning, som ordet låter så är det oftast tändningen som orsakar att det skjuter och smäller i förgasaren.
Se till att kolla tänndsystemet, att det har rätt arbetsspänning, att rätt komponenter används samt att de är korrekt justerade.
Tändpunkten ställs med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen.

Förgasarens huvudbestyckning behöver sällan ändras, om tomgångsegenskaperna är svaga p.g.a. en vass kamaxel så måste tomgångskretsen, som är en egen krets, justeras/modifieras/anpassas. Det hjälper INTE att "feta på" huvudbestyckningen.
Och det hjälper inte heller i nå´n vettig mening att ställa tändpunkten långt utanför skalan.

En riktig thermoclutch kopplad fläkt i en riktig fläktkåpa är ett "måste", inga fjantiga elfläktar kan matcha dem kombinationen, oftast hindrar så´na leksaker flödet genom kylaren, där fartvinden är det som gör jobbet vid landsvägshastighet.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/