Annons
Annons

Re: Thermostatic Vacum Control Switch

3
Hej! Sitter på insug med förgasare utrustade med "portat" vaccum till fördelaren. Dvs ingen vaccumförställning av fördelaren på tomgång, kan få motorn att gå väldigt het och det är då denna manick sätter igång att släppa förbi vaccumet hela tiden för att få upp förtändningen och därigenom kyla motorn. Behövs inte! Och vaccumet ska ALLTID sitta på insuget, aldrig på portat vaccum!
Mats

4
Vakuumventilen reglerar vakuumförställningen beroende på motorns temperatur.
Vid normal arbetstemperatur är det ingen vakuumförställning vid tomgång, vid kall eller för varm motor ser vakuumventilen till att aktivera vakuumförställningen för ökad körbarhet och kylning.

1967 och tidigare (förutom Californien) bilar använde direktvakuum till vakuumförställningen (belastningsavkännaren), 1968 och senare använde ett av spjällen styrt uttag för vakuumförställningen, s.k. portat uttag, eller som 1970-74 ett TCS-system som reglerar vakuumförställningen på liknande sätt, d.v.s. ingen vakuumförställning vid tomgång utan endast vid kall eller för varm motor.

Vid körning och driftvarm motor är det ingen skillnad mellan styrt eller direkt uttag till vakuumförställningen.

Ett styrt (eller portat) uttag är till STOR hjälp om man har en vassare än standard kamaxel som ger en till vakuumförställningen för svag vakuumsignal så att den inte eller bara delvis aktiveras och ger en svag och ostadig tomgång.
Så, istället för att kladda med en justerbar vakuumförställning, som bara ger spikningar vid delgas p.g.a. att den då "kommer in" för tidigt, hål i plånboken, gråa hår och ett nytt vokabulär, så kopplar man original vakuumförställningen (belastningsavkännaren) till ett styrt uttag, och justerar förgasarens tomgångskrets efter den rådande vakuumsignalen i insuget så att den kan leverera en tillräckligt förbränningsbar blandning för en stadig och stark tomgång med liten varvtalsförändring mellan N o D oberoende av kamaxelval.

Om motorn inte har problem med styrt uttag till vakuumförställningen, d.v.s. att förgasarens tomgångskrets inte är för mager, så behövs inte vakuumventilen.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
ALLT som har att göra med portat vaccum är ett påhitt av tillverkaren för att få bilen att gå het och därigenom minska dom sk NOX gaserna. Och apropå att det skulle vara till hjälp med portat vid trim så kan jag inte förstå vad du menar, eftersom att när du gasar på så har du samma vaccumförhållande där som i insuget direkt. Om du ska jaga spikningar på svag gas så sätt in en EGR o är det på fullgas så kvittar det hur du sätter vaccumet för det är ej aktivt.
Anledningen till att vaccumet satt i insuget på ALLA bilar före jakten på farliga avgaser är helt enkelt att bilen går billigast och svalast då.
Mats

6
Jag skrev:

"Vid körning och driftvarm motor är det ingen skillnad mellan styrt eller direkt uttag till vakuumförställningen."

Anledningen till att du inte förstår vad jag menar är att du inte förstår hur grejorna funkar eller vad jag skriver?

För det första så var de HC-halten, det vill säga de oförbrända kolvätena (bränslet), man ville sänka, vid tomgång, genom förhöjd arbetstemperatur via en senare tändpunkt vid tomgång.
Observera att jag skriver tomgång flera gånger här, detta bteyder precis som jag skrev tidigare att det är endast tomgången som påverkas vid valet av styrt (portat) uttag eller direkt vakuum till belastningsavkännaren.

En annan anledning är att du inte praktiserat/testat tillräckligt mycket, även med motorer som har vassare kamaxel än standard, för att ha sett fördelarna som jag beskriver?
Hur tror du att tomgången skulle vara på en RAIV med belastningsavkännare kopplad till direktvakuum när det är 8-10in/hg i insuget på tomgång och vakuumförställningen börjar aktiveras 8-10in/hg och är fullt aktiverad först vid 15-17in/hg? Inget vidare stabil eller stark.

Om du har en justerbar vakuumförställning som kommer in tidigare än nödvändigt så spikar det vid DELGAS, d.v.s. svag hastighetsökning, i landsvägshastighet, detta faktum har inget med EGR eller fullgas att göra.

Du verkar ha fått det mesta om bakfoten när det gäller bruket av vakuumförställningen/belastningsavkännaren, eller hur tänker du förklara att under värsta "smog"-eran, när det blev STORA krav på minskad förbrukning, användes styrt uttag till vakuumförställningen?
Och vem vill ha en motor som går onödigt svalt, korrekt arbetstemperatur är inte svårt att erhålla med korrekt tuning och service, dessutom är det ju själva värmen vid förbränningen som ger trycket på kolvtoppen och därmed kraften i motorn.

Jag passar mig för att använda ord som ALLA, ALLTID och ALDRIG när det gäller bruket av källa till vakuumförställningen, eftersom det finns så många variabler och krav, man tunar helt enkelt motorn efter dessa variabler och krav.
Vid all tuning gäller det att ge motorn en tillräckligt förbränningsbar blandning i HELA registret oavsett kamaxelval för att få en stark tomgång och god körbarhet utan värme- och spikningsproblem. Detta börjar med att man anpassar tomgångskretsen i förgasaren till den rådande vakuumsignalen i insuget genererad av kamaxeln.

Och än en gång, skillnaden mellan styrt och direkt uttag är bara vid tomgång och saknar betydelse för förbrukningen om man nu inte har för vana att endast åka omkring på tomgångsvarv?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

7
Som du kanske "minns" så drog "ALLA" bilar massor mer av bränsle under smogeran, varför?jo därför att dom inriktade sig på att få ner ett par specifika skadliga gaser. Att detta medförde att bilarn behövde massor av dricka var av sekundär betydelse. Bla så sänktes kompressionen på bilarna inget som direkt rekommenderas för snål bränslekonsumsion eller effekt...... Vidare kom luftpumpar för att trycka in syre i avgassystemet för att ytterligareöka avgastempen då ihop med en låg förtändning och i princip ingen förtändning alls i stadstrafik. Om du misstror läs detta - http://www.facebook.com/topic.php?uid=1 ... 0&topic=39
Mats

8
-61 Bonneville skrev:Som du kanske "minns" så drog "ALLA" bilar massor mer av bränsle under smogeran, varför?jo därför att dom inriktade sig på att få ner ett par specifika skadliga gaser. Att detta medförde att bilarn behövde massor av dricka var av sekundär betydelse. Bla så sänktes kompressionen på bilarna inget som direkt rekommenderas för snål bränslekonsumsion eller effekt...... Vidare kom luftpumpar för att trycka in syre i avgassystemet för att ytterligareöka avgastempen då ihop med en låg förtändning och i princip ingen förtändning alls i stadstrafik. Om du misstror läs detta - http://www.facebook.com/topic.php?uid=1 ... 0&topic=39

Tro mig, jag har hållit på med och håller fortfarande på med dessa grejor och har en hyfsat god uppfattning om historien bakom den tekniska utvecklingen dessa år.
Om inte mitt minne sviker mig så behöver jag inte älta självklara detaljer.

Vad jag sett dig skriva så har du ingenting att lära mig, det har inget med misstro att göra, endast fakta?

Du är över hela skalan, det är väl ingen som tror eller påstått att Pontiac sänkte kompressionen för att erhålla högre effekt?
Och för det första så sänktes kompressionen för att köra på blyfri bensin inte för att sänka förbrukningen, senare kom dock lagar om sänkt förbrukning, då infördes EGR-systemet som en utfyllnad i förbränningsrummet så att mindre mängd bränsle kunde användas.
Om man inte kan se hur och varför vissa system kom till så ska man heller inte peka på enskilda detaljer och påstå att de är dåliga, man måste se till hela systemet, och systemen utvecklades under resans gång med de resurser man hade då för att möta myndigheternas krav. För att dessa system ska fungera som avsett krävs att de är fullgott servade och kompletta.

Du har exempelvis ingen aning om varför man tillför extra luft till avgaskanalerna med en luftpump, det är INTE för att ÖKA avgastempen, snarare används (användes) detta system hos 1966-67 Pontiac Californien-bilar som en "efterbrännare" av de oförbrända kolvätena (bränslet) p.g.a. de ineffektiva förbränningsrummen topparna på dessa motorer hade (closed chamber), detta gjorde avgaserna SVALARE. 1968 och senare användes toppar med bättre förbränningsrum (open chamber) och då behövdes inte detta system med luftpump.

Nä, om jag vill veta nå´t av värde så håller jag mig nog fortfarande till fabrikslitteratur egna tester och jag lär mig gärna av folk som hållit på längre än mig och gjort tester som bevisar deras kunskap, inte facebook, HotRod och Power.
Informationen i länken du hänvisar till är hyfsad, läste den för åratal sedan, och konstaterade efterhand att den är en aning utdaterad, framför allt vad gäller användande av vakuumförställningen i samband med en vassare kamaxel än standard. Sen har han ju ingen aning om hur man anpassar en förgasares tomgångskrets till den i insuget rådande vakuumsignalen, så att man slipper "kladda" med tändsystemet för att blandningen ska bli färdigbrunnen vid den för effektiviteten gynnsammaste vevaxelgraden för just denna motors design och ge "cylinder peak pressure" där.
Det är alltså inte tändkurvan som ska ändras utan istället gäller det att ge motorn en tillräckligt förbränningsbar blandning i HELA registret, även i tomgångsregistret för att erhålla en så körbar motor som möjligt med stark tomgång, liten varvtalsändring vid i och urläggninga av växel, utan ryck, oberoende av kamaxelval.
Det kan du försöka göra genom att ställa tändpunkten långt utanför skalan eller använda ett MSD eller HEI tändsytem som en nödlösning för att antända den för magra tomgångsblandningen från en förgasare som inte är anpassad?
Nåja, du kan trösta dig med att du inte är ensam, det är många som lever kvar i 60-talets myter om hur man tunar en motor med vassare kam än standard, de är lätta att spåra, lyfter man på huven på deras dekaltimmade bilar så hittar du färgglada grejor som skulle göra sig bra i vilken julgran som helst.........

Om du verkligen vill lära dig en del om förbränningsmotorn och hur den fungerar så kan du börja med "Rochester Carburetors" av Doug Roe.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

10
-61 Bonneville skrev:Jag har inte någon som helst förhoppning att du skulle kunna lära dig något "domarn"...... Hoppas bara att folk tar reda på saker själva och inte litar blint på vad som skrivs.
Nu tänker jag inte diskutera detta mer med dig eftersom det inte leder nån vart.

"The truth is out there"
-61 Bonneville
Du har helt rätt!
På detta forum måsta man veta vilka man kan ta en diskussion med.
Tror nog du kan tillföra mycket så var aktiv här!

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

11
-61 Bonneville skrev:Jag har inte någon som helst förhoppning att du skulle kunna lära dig något "domarn"...... Hoppas bara att folk tar reda på saker själva och inte litar blint på vad som skrivs.
Nu tänker jag inte diskutera detta mer med dig eftersom det inte leder nån vart.

"The truth is out there"
Ja, det är precis det jag gjort under 30+ år efter att jag tröttnat på alla förståsigpåare som inte kunde annat än sprida sina myter som de ärvt av sina föregångare.

Den information som jag ger är väl underbyggd, kanske inte alltid 100%, men alltid så god som den kan vara i dagsläget.

Jag diskuterar gärna sakers tillstånd och ingen är mer intresserad av att lära sig nya saker än jag, men det får gärna vara så nyanserat, väl underbyggt och verifierat och möjligt, annars är informationen värdelös och som du säger inte leder nå´n vart.
Men en diskussion får inte leda till fortsatt spridning av gamla raggarmyter, det har ingen nytta av?

Och med VEM eller på vilket forum man tar diskussionen med kvittar så länge man kan presentera fakta eller resultat av sina tester, det är så man lär sig, oftast är de egna misstagen den bästa läromästaren, och jag har gjort MÅNGA misstag tro inget annat, så detta är inget att bli sur för?

Man lär så länge man lever!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

12
Problemet är väl att folk tror att "postorder" trim bara är att bulta på så har man 300 hästar till.Det stavas HARMONI och det kunde Pontiac! Fel grejer och saker som dessutom är slitna fär vilken motor som helst att gå som ett lass skit. Men visst, lägg i en vass kam i en lågkompad motor,sätt dit fel insug,på med en Holley,headers o hela kittet o undra sen varför skiten går sämre än INNAN? Och hur ska det köras? Cruising,landsväg,strippen? Man kan inte ha kakan och samtidigt äta den..

Jag har fått åka med i Håkans Ram Air IV GTO på fullgas,då behöver man inte postordergrejer.. Och JA den är i originalskick.