-61 Bonneville skrev:Som du kanske "minns" så drog "ALLA" bilar massor mer av bränsle under smogeran, varför?jo därför att dom inriktade sig på att få ner ett par specifika skadliga gaser. Att detta medförde att bilarn behövde massor av dricka var av sekundär betydelse. Bla så sänktes kompressionen på bilarna inget som direkt rekommenderas för snål bränslekonsumsion eller effekt...... Vidare kom luftpumpar för att trycka in syre i avgassystemet för att ytterligareöka avgastempen då ihop med en låg förtändning och i princip ingen förtändning alls i stadstrafik. Om du misstror läs detta -
http://www.facebook.com/topic.php?uid=1 ... 0&topic=39
Tro mig, jag har hållit på med och håller fortfarande på med dessa grejor och har en hyfsat god uppfattning om historien bakom den tekniska utvecklingen dessa år.
Om inte mitt minne sviker mig så behöver jag inte älta självklara detaljer.
Vad jag sett dig skriva så har du ingenting att lära mig, det har inget med misstro att göra, endast fakta?
Du är över hela skalan, det är väl ingen som tror eller påstått att Pontiac sänkte kompressionen för att erhålla högre effekt?
Och för det första så sänktes kompressionen för att köra på blyfri bensin inte för att sänka förbrukningen, senare kom dock lagar om sänkt förbrukning, då infördes EGR-systemet som en utfyllnad i förbränningsrummet så att mindre mängd bränsle kunde användas.
Om man inte kan se hur och varför vissa system kom till så ska man heller inte peka på enskilda detaljer och påstå att de är dåliga, man måste se till hela systemet, och systemen utvecklades under resans gång med de resurser man hade då för att möta myndigheternas krav. För att dessa system ska fungera som avsett krävs att de är fullgott servade och kompletta.
Du har exempelvis ingen aning om varför man tillför extra luft till avgaskanalerna med en luftpump, det är INTE för att ÖKA avgastempen, snarare används (användes) detta system hos 1966-67 Pontiac Californien-bilar som en "efterbrännare" av de oförbrända kolvätena (bränslet) p.g.a. de ineffektiva förbränningsrummen topparna på dessa motorer hade (closed chamber), detta gjorde avgaserna SVALARE. 1968 och senare användes toppar med bättre förbränningsrum (open chamber) och då behövdes inte detta system med luftpump.
Nä, om jag vill veta nå´t av värde så håller jag mig nog fortfarande till fabrikslitteratur egna tester och jag lär mig gärna av folk som hållit på längre än mig och gjort tester som bevisar deras kunskap, inte facebook, HotRod och Power.
Informationen i länken du hänvisar till är hyfsad, läste den för åratal sedan, och konstaterade efterhand att den är en aning utdaterad, framför allt vad gäller användande av vakuumförställningen i samband med en vassare kamaxel än standard. Sen har han ju ingen aning om hur man anpassar en förgasares tomgångskrets till den i insuget rådande vakuumsignalen, så att man slipper "kladda" med tändsystemet för att blandningen ska bli färdigbrunnen vid den för effektiviteten gynnsammaste vevaxelgraden för just denna motors design och ge "cylinder peak pressure" där.
Det är alltså inte tändkurvan som ska ändras utan istället gäller det att ge motorn en tillräckligt förbränningsbar blandning i HELA registret, även i tomgångsregistret för att erhålla en så körbar motor som möjligt med stark tomgång, liten varvtalsändring vid i och urläggninga av växel, utan ryck, oberoende av kamaxelval.
Det kan du försöka göra genom att ställa tändpunkten långt utanför skalan eller använda ett MSD eller HEI tändsytem som en nödlösning för att antända den för magra tomgångsblandningen från en förgasare som inte är anpassad?
Nåja, du kan trösta dig med att du inte är ensam, det är många som lever kvar i 60-talets myter om hur man tunar en motor med vassare kam än standard, de är lätta att spåra, lyfter man på huven på deras dekaltimmade bilar så hittar du färgglada grejor som skulle göra sig bra i vilken julgran som helst.........
Om du verkligen vill lära dig en del om förbränningsmotorn och hur den fungerar så kan du börja med "Rochester Carburetors" av Doug Roe.