13
av Storpontus
Hej!
Har en sån där vacumventil på min bil. Det var nåt år sen jag strulade med alla vacumslangar så minnet kan tryta men den ena ventilen går till EGR ventilen och skall se till att EGRn jobbar först när motorn blivit varm. Den andra var väl till nån styrning av vacumförställningen så att det i vissa lägen, med varm motor, inte skall bli nån förställning har jag för mig. Möjligen att den även skall påverka luckan i luftburken som tar varm luft från grenröret eller kall framifrån kylaren
Min ventil verkar inte funka alls. När det gäller tändförställingen så tror jag inte det spelar nån roll, däremot saknar jag den till EGR ventilen. Kör jag utan EGR ventil tycks den gå lite fett och kör jag med EGR ventilen inkopplad direkt till förgasaren verkar den gå aning snålt under uppvärmning.
Om du inte skall använda din ventil är jag intresserad av att köpa den!
Blir säkert snyggare om du pluggar igen hålet i insugen med en slät plugg istället, borde väl vara nån standard rörgänga eller?
Pontus 070-795 26 91
Pontiac Ventura -74 åka på söndagar bil, Willys CJ3 -55 åka i skogen bil, VW Tiguan -10 åka till jobbet bil, Cheva Cut away van ambulans -91 blivande husbil.