Annons

Manuell låda

1
Hej,
Jag går i tankar om att byta till en manuell låda på min firebird 71a det är som sagt en 400 motor. :twisted:
Är det ens möjligt?
Är det svårt att få tag på en sådan låda?
Hur mycket håller manuella lådan för?

Vet att det finns mycket kunskap här! Tackar på förhand 8-)

Mvh//
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71
Annons

Re: Manuell låda

2
Har manuell i båda mina ponchos och är älskar det, vägrar köra att-å-mat. Lådorna håller lätt för din 400 om du inte har pimpat up motorn rejält och kör med slicks.

Det jobbiga för dig blir bara att hitta och installera fotpedaler för manuellt istället, sen behöver du nog en annan kardanaxel.

Man brukar få räkna med runt 7000:- för en fräsh Muncie M20 nu förtiden. Jag bytte in min trasig munice + 5000:- mot en nyrenoverad för 2 veckor sedan.

3
VinylKnaster skrev:Har manuell i båda mina ponchos och är älskar det, vägrar köra att-å-mat. Lådorna håller lätt för din 400 om du inte har pimpat up motorn rejält och kör med slicks.

Det jobbiga för dig blir bara att hitta och installera fotpedaler för manuellt istället, sen behöver du nog en annan kardanaxel.

Man brukar få räkna med runt 7000:- för en fräsh Muncie M20 nu förtiden. Jag bytte in min trasig munice + 5000:- mot en nyrenoverad för 2 veckor sedan.
Jaa jag känner att det skulle vara lite roligare!

De där med fotpedaler så vill man ju gärna ha original.. dock så går det ju att modda det mesta så man kanske inte behöver en pedal just från en pontiac, dock har jag inte kikat på hur det serut där nere.

Okey ja men det låter ju helt ok ändå. Men lådan som passar på 400orna heter Muncie M20 altså? Är dom 4petade eller?

Mvh//
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71

5
VinylKnaster skrev:Japp dom heter Muncie ohc dom är 4 växlade... och modellen kallas M20,M21 eller M22.. M20 är den absolut vanligaste. Lyckas du få tag i en M22 så ring mig så köper jag den :)
Jag kanske har ett dåligt kontaktnät men jag hittar ingen som kan få tag på en sådan låda hehe.. det är vell bara att köra automat ett par sommrar till och leta vidare :)

Mvh//
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71

6
M22 är inte vanliga, har sedan 2002 sett 3 till salu, köpte den första men tyvärr var det en M20 men lyckades sälja den vidare till högre pris! (såldes som en M20).
Låda nummer tre fanns 2 mil hemifrån, visste att den var OK, den köptes och hämtades direkt, 6000 kr med spakställ, vilket jag tycker är ett hyfsat pris. Säljes inte då den skall in i Min TA nån gång.
Herje

Bonnehill Garage
-71 TA ,455 HO, 4-speed manual
-60 Bonneville
-72 Grand Safari 455/TH400
-72 Buick Estate Wagon 455/TH400
-72 Riviera (thats Buick) 455/TH400
-78 Impala 305/TH350
-73 Cadillac Fleetwood series 75 472/TH400