Hej på er.
Är 350 lådan lika lång som 400 lådan.
Jag har en 67a lemans med en 350 låda och har tänkt sätta dit en 400 låda från en 65a Grandprix. Så nu undrar jag passar den direkt eller kan det stöka med kardanaxeln och ev med växellådsbalken?
Mvh
Janne
Annons
Re: Byta Th 350 mot Th 400
2Nej, TH400 är längre.
Om du haft en kort TH400 så hade det räckt med en 0.66" kortare kardan, från en 1967 A-body som haft TH400 eller från en 1968-72 4-dörrars A-body, men den långa fullsize TH400:an är 5" längre än den korta, så med den så får du mäta med lådan på plats alternativt byta ut den långa struten samt utgående axel mot den korta lådans strut och utgående axel, lådan måste då isär helt.
Växellådsbalken måste flyttas 4" bakåt vid bytet.
Du måste även anordna en elektrisk kickdown-kontakt till TH400.
Jag skulle dock inte montera en lång TH400 i en A-body då vinkeln mellan utgående axel på lådan och pinjongen i bakaxeln blir ofördelaktig och kan orsaka vibrationer och ev. knutkorsras.
Om du haft en kort TH400 så hade det räckt med en 0.66" kortare kardan, från en 1967 A-body som haft TH400 eller från en 1968-72 4-dörrars A-body, men den långa fullsize TH400:an är 5" längre än den korta, så med den så får du mäta med lådan på plats alternativt byta ut den långa struten samt utgående axel mot den korta lådans strut och utgående axel, lådan måste då isär helt.
Växellådsbalken måste flyttas 4" bakåt vid bytet.
Du måste även anordna en elektrisk kickdown-kontakt till TH400.
Jag skulle dock inte montera en lång TH400 i en A-body då vinkeln mellan utgående axel på lådan och pinjongen i bakaxeln blir ofördelaktig och kan orsaka vibrationer och ev. knutkorsras.
3Tack Kent.
Då får jag kika på vad som kan felas på 350 lådan.
Har beställt filter och packning från Norrlands Custom,
Hoppas det kan räcka med ny olja och filter.
Vad vore fördelarna med att sätta dit en 400 istället för att köra med 350 lådan?
Mvh
Janne
Då får jag kika på vad som kan felas på 350 lådan.
Har beställt filter och packning från Norrlands Custom,
Hoppas det kan räcka med ny olja och filter.
Vad vore fördelarna med att sätta dit en 400 istället för att köra med 350 lådan?
Mvh
Janne
4TH400 står emot vridmoment bättre än TH350, men en TH350 kan leva länge bakom en 400-motor eller större om man inte kör med slicks.