Annons

Utslitet axiallager (Thrust Bearing)

1
Jaha, kollade oljefiltret och såg en aning koppar i det när jag skar upp det.

Kollade axialspelet på veven, och kunde till min fasa dra veven 2 mm i längsled :( .

Tog ur motorn och öppnade den idag...

Veven bara att kasta, då axiallagret ätit sig in i den på ena sidan:
Bild
Snyggt lager, notera skillnaden på fram och baksida:
Bild
Blir så förbannat less. Hann köra en sommar iaf. Nu är det bara att åka vidare på Rallyewheelsen och skita i funderingar på lack.
Dessutom balanserade jag motorn och lär åka på detta igen med en ny/beggad vev.

Men vad orsakar detta igentligen? På PY-Online verkar man tämligen ense att det är lådan eller convertens fel att sådant här uppstår.....
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS
Annons

3
"Men vad orsakar detta igentligen? På PY-Online verkar man tämligen ense att det är lådan eller convertens fel att sådant här uppstår....."

Dina bilder visar inte vilken sida axiallagret nött på, men jag gissar att veven tryckts framåt :?:

Det ska finnas ett spel mellan turbinen och flexplattan om upp till ca. 10mm när turbinen har rätt position i lådans oljepump.

S.k "balloning", att turbinen sväller, kan förvisso uppstå vid dragracingkörning, men knappast vid normal hårdkörning.

Har också sett vevar som suttit i manuella bilar där lagret/veven tagit stryk, men här verkar det som nå´n vedbodsnickare varit framme och skruvat ihop grejorna :?:
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

4
The Judge skrev:"Men vad orsakar detta igentligen? På PY-Online verkar man tämligen ense att det är lådan eller convertens fel att sådant här uppstår....."

Dina bilder visar inte vilken sida axiallagret nött på, men jag gissar att veven tryckts framåt :?:

Stämmer

Det ska finnas ett spel mellan turbinen och flexplattan om upp till ca. 10mm när turbinen har rätt position i lådans oljepump.

Det fanns vid monteringen och fanns nu vid demonteringen. Turbinen gick att skjuta bak ca 10mm när den skruvats lös. Dock kändes det som fästena i turbinen inte nådde fram till flexplattan nu, när jag provade att skjuta tillbaka den mot flexplattan fattades det ca 1mm... :shock:

S.k "balloning", att turbinen sväller, kan förvisso uppstå vid dragracingkörning, men knappast vid normal hårdkörning.

Så mycket har jag inte gasat, dock har jag använt funktionen med högre stallvarv ibland på min ST300 låda.

Har också sett vevar som suttit i manuella bilar där lagret/veven tagit stryk, men här verkar det som nå´n vedbodsnickare varit framme och skruvat ihop grejorna :?:

Det är undertecknad som äger vedboden :? . Axialspelet var vid monteringen lite drygt 0,2 mm. Mätt med indikatorklocka.

Kan det blivit någon 'grad eller hack' på axiallagerytan vid poleringen av veven ? Den är bara polerad hos motorrenoveraren, ej slipad.
// Thomas
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

5
Liten Update:

Köpte en beggad vev, så jag ringde firman som gjort maskinjobben på min motor för att be dem kolla den 'nya' veven och balansera den som min gamla.

När de hörde vad som hänt ville de se den gamla veven, flexplattan och turbinen.

Turbinen har färska märken på sig efter bultskallarna som håller flexplattan mot veven.
Detta berodde tydligen på att det 'trycker' på så mycket från låda/turbin så att flexplattan inte klarar detta utan veven börjar tryckas framåt istället. Det kan vara detta som orsakat det onormala slitaget på axiallagret.
De skulle dock undersöka sakerna nogrannare i början på veckan, allt för att hitta orsaken till haveriet så jag inte råkar ut för detta igen.

Ser ut som det med att byta låda fått en högre prioritering nu. Har ju en Th350 liggandes, men vet ju inte hur den är då den stått ett antal år. Helst skulle jag nog köpa en låda/turbin som bevisligen fungerar. Alternativet renovera den jag har, dock känner jag mig något osäker/ingen lust att pilla isär en automatlåda f.n.
// Thomas
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

6
"Detta berodde tydligen på att det 'trycker' på så mycket från låda/turbin så att flexplattan inte klarar detta utan veven börjar tryckas framåt istället. Det kan vara detta som orsakat det onormala slitaget på axiallagret."
Detta är helt enkelt inte möjligt om grejorna varit rätt monterade från början :shock:

Som du beskriver det hela tycks det som om turbinen INTE varit placerad så långt in i lådan, på oljepumpsdrivningen, som den SKA vara vid montering.
I stället tycks det som om grejorna dragits ihop utan att turbinen varit i "botten", så att turbinen legat i spänn (åtminstone ett tag).
Turbinen kan ha "halkat" i rätt spår senare, men katastrofen var då redan ett faktum.
Kolla efter märken på ändarna där turbinen möter oljepumsdrivningen.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

7
Är det de 2 slitsarna som sitter på 'halsen' på turbinen Du menar, så såg de inte skadade ut vid en snabbkoll. Tyvärr ligger turbinen hos firman nu, så jag kan inte kolla nogrannare.

Det fanns spel när jag monterade turbinen, men jag tyckte det var mera spel när jag demonterade turbin från flexplattan.
Kan man få spel mellan turbin och flexplatta även om turbinen inte är riktigt intryck mot lådan vid montering? Funkar lådan övht som den ska fast inte turbinen är intryckt?
Isåfall kan det vara möjligt att turbinen inte riktigt var i botten vid monteringen, och då är Din teori om att jag inte gjorde rätt fullt möjlig :(

Aja, får se vad de säger på firman till veckan. Känns som det viktigaste är att hitta orsaken nu, så det inte händer igen.
// Thomas
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

8
Inget nytt ang. orsaken till haveriet, men lite finns att förtälja..

Köpte en vevaxel som skulle vara i mycket bra skick, oslipad inkl. nya lager.
Visst var veven fin, men den visade sig vara slipad 010.... aja får nya lager av han jag köpte veven av så det löser sig.

Köpte även en Th350 som enl. säljaren ska funka som den ska (Nyligen urplockad ur hans Pontiac pga byte till manuel). Dock visade det sig när lådan kom med bussgods och jag skulle göra ren den idag: Det är ingen Th350, utan en Th350C dvs. en 350 med lockup turbin och dubbelt bultmönster......

Trodde säljaren skickat fel låda, men så var inte fallet. Han hade ingen aning om att det var en lockuplåda, då den satt i hans Pontiac när han köpte den. Lockup:en har han ej haft ikopplad, utan kört den som en vanlig 350 bakom en 455:A. Har ingen anledning idagsläget att misstro honom att lådan funkade bra.
Bra eller dåligt återstår att se....

Blir lite irriterad när folk inte vet vad de säljer för saker. A & O är bra information när delar ska skickas.
// Thomas
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

9
Blev lite fundersam. Jag trodde att det bara fanns th 700 och att de var i dom det var lockup!. Så du menar att det även finns 350 lådor med det?. Oj där ser man. Men om det är lockup så är det väl en ganska bra egenskap då den ska dra mindre och vara mer distingt vid gasning.

11
pontrace skrev:Blev lite fundersam. Jag trodde att det bara fanns th 700 och att de var i dom det var lockup!. Så du menar att det även finns 350 lådor med det?. Oj där ser man. Men om det är lockup så är det väl en ganska bra egenskap då den ska dra mindre och vara mer distingt vid gasning.
Ska visst vara annan ingående axel, mindre pump och inte lika hållbar turbin på lockuplådorna. Men jag har inga race-ambitoner så jag provar. Lock-up:en ska visst funka endast på 3:an så det kan ju vara bra vid landsvägsåka.
// Thomas
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

13
Men å andra sidan hade en del St300:an...å inte kan väl den vara bättre än Th350?

Aja, var sugen på en Th700R, men tycker det verkar vara lite mycket jobb med kortning av mellanaxel och flytt av v-lådsbalk. Samt användandet av adapterplåt mellan låda/motor.

Gott Nytt År på Er, nu ska jag ta en till Glenmorange och njuta ett tag innan raketsatsen ska fyras av.

/ Thomas
// Thomas
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

15
Janne skrev:God fortsättning på dig.
Hoppas det går bra ute i garaget så att du kan vara ute och köra i sommar. Nu känns det som det är utförsbacke till våren
Om du blir less på att skruva med stor bilen kanske den här kan var ett alternativ.
8)
http://www.tradera.com/MONOGRAM_1964_PO ... n-54742727
Tack för omtanken. Har en liknande byggsats som jag fick i present av min sambo.

Trodde jag skulle få tillbaka veven denna vecka från polering & balansering, men den var inte klar.
Var iväg idag och köpte en centraldammsugare istället, så man får pilla med någonting tekniskt under de lediga dagarna man har nu :)
// Thomas
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS