Annons

Bakaxel

1
Jag har fått lite bekymmer med min bakaxel.

Diffen lever sitt eget liv

Det är en oskruvad orginalaxel.

Ibland drar den på båda och ibland bli det en enhjulare.
eller ska det vara så?

Är det någon som kan ha en aning om vad det kan vara för fel?
eller är det bara ett oljebyte i den kanske?
Annons

Re: Bakaxel

3
Precis så hade jag det med 12 bultad C***a.Jag tror du har lamem diff vilket betyder ungefär att den har sitt egna liv.Men med ny olja och inte för många hk så håller jag med före gående skrivare.Jag köpte Castrols 80W. sen gick den som tåget.

4
Jag ska testa byta olja då.

är det 80w som gäller eller finns det andra förslag?

kolade på klumpen lite. ser bara en plugg på och den sitter på sidan
ska man suga ut oljan därifrån?

5
Bandit skrev:Jag ska testa byta olja då.

är det 80w som gäller eller finns det andra förslag?

kolade på klumpen lite. ser bara en plugg på och den sitter på sidan
ska man suga ut oljan därifrån?

Nä du måste öppna hela bakstycket!. Att suga ur oljan skulle ta löjligt lång tid( du kommer att märka det när du fyller den i detta hål). Dessutom får du aldrig ur eventuella spån! Om nu packningen skulle gå sönder kostar en ny ca 100:-. Ett tips jag fick tidigare var att ta lite fett och stryka på packningen så släpper den bättre om du nu ska bort igen med kåpan.

6
1970 använde GTO en McKinnon 12-bult lamelldiffbroms endast på bilar med 455:a.
De övriga använde Pontiac´s 8.2" 10-bults axel med kondiffbroms.

Det är inte ovanligt med slitna konor i 8.2":an och det finns inga reservdelar till dessa diffbromsar utan om den är sliten så får man byta ut hela diffbromsen.
Finns Auburn som liknar original kondiff samt Eaton som har en lamelldiff till Pontiac´s 8.2":a.
I vissa fall, och om man gillar att skruva, så kan man ta isär den slitna diffbromsen och svarva av 1 eller 2 mm av den lilla änden på konorna så att de får en ny chans att nypa i huset vid belastning och bromsa diffen samt att shimsa mellan konorna och sidodreven för korrekt kuggflankspel till diffdreven.

Om du har en diffbromsad axel och ska byta olja så måste du hälla i en färdigblandad diffbromsolja eller använda 80w/90 olja och tillföra en GM antifriktionstillsats.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

7
Tack för tippset.

jag har en extra bakaxel liggandes samt en diff så det ska inte vara några bekymmmer att få detta att funka.

men vart kan jag hitta detta då smidigast? GM antifriktionstillsats.