Tjo..
Köpte mig en bonneville 66a som stått i varm garage i fem år.. Har satt ihop all el och satt i nya tänddelar och kollat att allt står rätt
men ändå vill den inte starta.. motorn är en 389a med fyrportare.. Tips mottages tacksamt
Mvh Peter
Annons
Re: fanskapet startar inte!!!!
2Eftersom du redan kollat att tändningen är 100%, d.v.s. att tändspolen har full batterispänning under "start" och 7-9 volt under "gång" (med tändning på) och att fördelaren är isatt med rotorn pekandes mot ettans post i locket med tändmärket på 0:an med ettans ventiler stängda och att tändföljden på resten av tändkablarna sitter irätt ordning moturs och att kamvinkeln (brytaravståndet) är satt till 30° och att tändpunkten är ställd 6° BTDC med slangen till vakuumförställningen pluggad under justeringen, så återstår det att kolla om motorn har god kompression i alla cylindrarna samt att bränslepumpen kan leverera minst en halvliter på 30sekunders körning på startmotorn och att det kommer bränsle ur accpumpsmunstyckena när du gasar och att choken fungerar som avsett?
3Har kollat all ström och allt har den ström som den ska ha. Har även kollat komp och alla ventiler. Och ny bensinpump har jag satt i idag. funderar på om det kan vara nåt med förgasaren.. stiften blir blöta med en gång
4Låter som förgasaren flödar?
Dags för en service/renovering av förgasaren?
Dags för en service/renovering av förgasaren?
5Får kolla det. Nåt man brukar behöva byta? eller bara riva isär och göra rent? det är en roschester eller hur det nu stavas..
6tja full gas & lite startgas brukar göra susen, samt fulladdat batteri så motorn får rätt snurr annars så surar den lätt ner sig.
81966 använde Pontiac Carter AFB.
Vilket nummer har förgasaren instansat, börjar med 70 eller 170.
Vad är det för gjutnummer på insuget?
Vad är det för gjutnummer på blocket, bakom passagerarsidans topp eller vid fördelaren?
Vilket nummer har förgasaren instansat, börjar med 70 eller 170.
Vad är det för gjutnummer på insuget?
Vad är det för gjutnummer på blocket, bakom passagerarsidans topp eller vid fördelaren?
9nu har den startat.. när jag kollade vilka ventiler som öppnade och stängde så tänkte jag fel för ettans vippade istället för sexans. Så nån före mig har satt fördelaren fel. bara att flytta ett halvvarv så startade den direkt.. Tack för alla förslag..