Finns det uppgifter om vilka munstycken och nålar som var originalmonterade i Rochester Quadrajet? Min shop manual var inte till någon hjälp i detta fall.
Det gäller min Firebird 400 1969. Förgasaren heter 7029268 och det sitter idag primärmunstycken av storlek 71, primärnålar märkta 43 (och en "power piston" märkt P 860). Sekundärnålarna är märkta BE.
Jag har gått igenom förgasaren och justerat in den efter bästa förmåga, bytt alla packningar samt även flottören då jag fick tipset att den ibland kan suga upp bränsle och bli "för tung". Bilen går dock fortfarande inte bra på låg belastning, den vill smårycka. Trycker man till lite extra på gaspedalen går den som den ska. Den går även illa på tomgång och avgaserna luktar som att den går fett. Jag kan inte hitta några vacuumläckor, och jag har dubbelkollat allt jag kan komma på. Min teori är att jag på något sätt fått flottörnivån för hög (även fast jag var så noga när jag justerade den till 9/32"), så det blir nog till att ta bort förgasaren igen och kolla nivån en gång till.
Tändspolen får 11 volt när motorn går (vilket är för högt enligt The Judge), men det ser precis ut att vara originalkabeln som kommer ut ur originalkablaget (en svart kabel med rosa rand). Kan detta påverka gången på tomgång/lätt belastning?
Var hittar man vilka munstycken och nålar som var original?
11969 Pontiac Firebird 400
1966 Chevrolet Corvair Monza
1966 Chevrolet Corvair Monza