Annons

HJÄLP!!!!OLJETRYCKET BARA FÖRSVANN UTAN FÖRVARNING.....

1
Har en eller ska kanske säga har haft.....Pontiac transport(er) (1996 års modell,lilla motorn) som jag körde på ett rådjur med.Dagen efter går den som den ska,utan några som helst missljud eller konstigheter och vad jag ser så är det bara plastskador på höger flygel,motorhuven går inte att öppna + att strålkastaren och blinkersglaset har gått sönder,MEN.............efter ca. 20 mils körande så försvinner plötsligt oljetrycket UTAN förvarning av att oljelampan tänds eller några smällar,knackningar,etc,etc.,motorn dör,central-låset börjar slå av och på + att vindrutetorkarna får frispel!!Rullar in på en parkeringsficka,provar att starta,men helt stendöd.Efter ca.1 timme provar jag att starta igen och då "klickar" det i alla fall i startmotorn,på samma sätt som när batterinivån är låg,men inget mer händer.Kollar då oljestickan och det är bara som grå gegga på den.Känner att "här har vi en motor som skurit" och nu till min fråga.Vad i hela världen kan ha hänt och tror någon där ute att det kan ha något samband med viltolyckan jag var med om?Har hört att det eventuellt sitter någon manick framtill som ska kyla oljan och att den eventuellt (många eventuellt blir det....) kan ha gått åt pipan?Ska även tillägga att det gick i ca.70km/h när olyckan hände och att det sitter päls inne i motorummet på bilen,så även om man själv inte upplevde olyckan som kraftig,så måste smällen på höger fram ändock varit ganska kraftig........Bilen har gått som en klocka under många år med endast ett generatorbyte............

Alla idéer och förslag är ytterst välkomna.......:)
Annons

Re: HJÄLP!!!!OLJETRYCKET BARA FÖRSVANN UTAN FÖRVARNING.....

5
Ja,jag kan bara gå efter vad verkstaden sa till försäkringsbolaget och enligt verkstad fanns det inget som läckte som då skulle kunna förklara hur motorn skurit och även hur det blivit denna grå/beige-färgade "gegga" i oljan.......Dom tycker inte att detta har någon som helst relevans till krocken med rådjuret MEN dom kan inte till 100% heller utesluta det........Ja,jag fattar noll kan jag säga,men det finns säkert 1000 olika skäl till varför en motor skär UTAN någon som helst förvarning......även fast det finns olja och vatten i sina respektive kärl..............

Jättetacksam för alla svar och funderingar i alla fall,mer,mer,mer........:)

6
Självklart kan allt hända precis närsomhelst, men hur stora är oddsen att motorraset skulle inträffa dagen efter rådjurskrocken om det inte hade nå´t samband?
När kollade du oljan senast (innan krocken) och hur såg den ut då?
Sen borde det ju inta vara alltför svårt att sätta en vattenslang till oljekylaren och dra på för att se om den håller tätt?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

7
Precis!! Vi hade fullservice på hela bilen INKLUSIVE motor + byte av startmotor och generator i November 2010 och fick beröm för hur fräsch motorn var.....därav mina funderinga här.Känner att jag nog måste kontakta verkstan igen och ifrågasätta lite till.....dom blockar mig nog säkert snart... :lol: Så min fråga till sist är då:Kan det SE helt ut för ögat men ändå vara något som gått sönder på denna pärla?