5
av Lindeman
Hej kul att du också har tänkt i samma banor som jag gjorde. Har själv en 69 Firebird cab, med 350 och 350 TH. Och antar att du också har 265 hp motorn med tvåports förgasaren, och 47 toppar. Och den går bra, men känns inte riktig som den ger det där lilla extra som behövs.....*L*.
Jag höll på och samla på mig delar också för att ge 350 en rejäl chans att få släppa loss lite extra hp och vrid...inom det där området av bra körbarhet, bra bottendrag, rätt ljud, respons osv....Men efter många olika rundor, tankar, tips osv..så blev det en extra motor istället....Som jag får "leka med"..
Känns nästan lite synd ibland....För jag är fortfarande nyfiken på hur det hade känt med en "lagom" ombyggd 350 skulle ha känts....Om det hade räckt...*S*..
Nu har du ju redan köpt insug och fyrports förgasare. Så där behöver du inte hamna i diskussionen om Rochester Q-jet.. , eller Holly....Samma med insug....
Jag fick hjälp av en klok kille att räkna lite på vad det olika alternativen gav på en 350 med 9.2:1 i statisk komp, och 47 toppar.
Och bara uppgraderingen till fyrports insug, och 750 förgasare, headers osv..Gav 308 hp vid 4500 rpm, och vrid 420 ft/lbs vid 3500 rpm, och 402 ft/lbs mellan 1200-4000 rpm. med min orginal kam (254).
068 kammen gav lite mer 312 hp, lite upp i vartal 5000 rpm men lägre vrid 392 vid 3500 rprm
En WG 1169 kam gav 319 hp, vid 4.500 rpm, och 415 i vrid vid 3500 rpm, och var väl hyfsad även mellan 1200-4000 rpm i vrid.
Och det mest oväntade var att behålla min orginal kam 254 (för mig i alla fall) och bara byta till 1.65 vippor på insug, och ha kvar 1.5 vippor på avgas (min kam öppnar ju 0.412 på avgas så fjädern går nog inte att tryck ihop så mycket mer). Det gav 326 hp vid 4500 rpm, och 432 i vrid vid 3500 rpm.
Fast där blev det lite extra jobb med att bearbeta hålen i topparna där stötstängerna går. och en viss osäkerhet om dom ipressade pinnbultarna för vipparmarna skulle hålla, eller sakta börja "krypa ut"
Och det vi inte gjorde var att lägga in en beräkning av pontiacs 067 kam, som jag tror är helt rätt för en pigg 350 motor, eller ta WG1169 kammen.
Alla beräkningarna var med fyrports insug, förgasare och headers.
Så jag hade siktat på en 067 kam, eller en WG1169 kam. Ger ju en omkring 60 hp utan något krångel alls, och ändå bra vrid från botten, och rätt muskelbils känsla. Antar att du har köpt ett två plans edelbrockinsug? Och att du har ett bra ganska fritt dubbelt avgassystem, med två små genomströmningsdämpare före bakaxeln.
Berätta gärna hur det gick, hur det kändes..om du genomför planen. Och om du byter kamaxel, att du sparar din orginalkamaxel, och märker upp dina lyftare i nummerordning, så du har det komplett, om du skulle vilja bygga tillbaka, eller nästa ägare......Fast du säljer väl aldrig bilen antar ..*S*
Lycka till/Lindeman