Annons
Annons

Re: Det bästa sättet att trimma en 400 motor?

3
Beror ju såklart på budget, men jag köpte strokerkit, alutoppar som cox portade,hyd,rullkam+lyftare,QFT 950 förgasare, viktorinsug,elvattenpump samt sfi svängdämp. Som du ser inte mycket orginal kvar, blocket undantaget.
Å andra sidan bromsade MMR paketet till 601hk+802nw i vrid.
Kostnad i delar ca 45-50000kr.På det arbete ca 30000kr. Men att trimma Pontiac e dyrt :twisted:

4
tomas skrev:Beror ju såklart på budget, men jag köpte strokerkit, alutoppar som cox portade,hyd,rullkam+lyftare,QFT 950 förgasare, viktorinsug,elvattenpump samt sfi svängdämp. Som du ser inte mycket orginal kvar, blocket undantaget.
Kostnad i delar ca 45-50000kr.På det arbete ca 30000kr. Men att trimma Pontiac e dyrt :twisted:
Vad har du för strocker kitt?
Vilka alu toppar och flöde?
Vilken kamm?

5
GTO88 skrev:Hej jag har en helt orginal 400 av 68 åprs modell och skulle vilja ha den lite vassare .. Några bra tips .. Tack på förhand :)
Välkommen till Forumet!

Lite vassare än vadå?

Ger motorn sin fulla potential som den är nu, d.v.s. har den fått korrekt service med korrekta delar som blivit korrekt justerade?

I.s.f. berätta hur och vad som är gjort?

Vilken kod har din motor eller vilken bil satt/sitter den i original?

Vad ska du göra med bilen, vilket mål har du med den?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

6
Anders skrev:
tomas skrev:Beror ju såklart på budget, men jag köpte strokerkit, alutoppar som cox portade,hyd,rullkam+lyftare,QFT 950 förgasare, viktorinsug,elvattenpump samt sfi svängdämp. Som du ser inte mycket orginal kvar, blocket undantaget.
Vad har du för strocker kitt?
Vilka alu toppar och flöde?
Vilken kamm?
Hej Anders. Eagle lev kittet komplett. Topparna tog jag från Edelbrock RPM med de små förbränningsrummen. Flödet har jag tyvärr inga uppgifter om, men kan ta fram det. Erland la dock ner mycket jobb på dessa. Kammen kommer från Comp cam och är hyd roller, 248/254 duration och lyfter 600-619 med 1.6 lyftare. Mycket nöjd med denna motor, och behöer inte varva mer än 5200v.

7
Jag har en 400'a som är istort sätt orginal. Dock sitter hedders och en edelbrock 750 förgasare och ett performer insug på den nu. topparna är 62 kammen är en ram air lll eller lV lite osäker där. i övrigt är allt orginal. Kan säga att jag är MKT nöjd med hur den går!

nästa steg för mig att få den att gå bättre är att jag ska byta orginal kylfläkt mot en elektrisk. där vinner man hk, ska bygga ett 2.1/2 tum avgas system med Apple dämpare, har nu 2" !!!!. Struntar dock i att göra X eller H flow då det är lättare med co justering mm.

9
med att byta till elfläkt så räknar jag med att kunna tjäna ca 5-10 hk!. Kan verka mkt men säg så här. Gå i storm med öppet paraply!. och att byta från mitt nuvarande orginal kanske mindre än 2" till en halv tum mer och även med Apple dämpare kan bilen andas mer på högre varv. Och att inte använda X-H som ger ngt mer effekt och jämnare "rupp", men som jag skrev det finns fördelar med det som jag tycker dvs: du kan justera förgasaren som min edelbrock på båda rören och se att co är lika på respektive sidor. Samt om det nu skulle vara svart eller blå rök då ser du villken sida som är "badboy".

Och ska man ekonomi trimma så varför inte kolla tändning ca 35' 3000rpm finns mkt där att hämta i stället för garage jehör,-)!

10
Vill minnas att Bilsport gjorde en test med en Chevelle 70:a,454 spis.Man testade olika insug,förgasare,avgas.Slutsumman var att killarna på Chevrolet inte var så dumma.Visst,man plockade några hästar på olika varv men originalet var bäst.Nu pratar vi förvisso om en högprestanda motor från start men ändå.Skulle vara intressant med en "Pontiac" test,original vs aftermarket trimmat.Trollar man fram så mycket hästar med headers,Holley,Edelbrock insug,MSD m.m? Skulle vara skitkul o se en bänkkörning.

PS: Nu menar inte jag stroker,herrejössesportat utan mer stock.

11
Ja motornumret är 285275 wt setat i en 68 gto .. förgasaren är en rochester 3458 bzm hittar ingen info om hur mycket cmf han suger i sig .. Jag har inte gjort någonting på den fick hem den nyss från los angeles så om inställningarna är rätt kan ja ej svara på. Vad och vilka inställningar ska ja i så fall kolla. Är ny inom de här området men ja vill lära mig . Men har frågat lite folk runt om och de säger att en vassare kam kan göra mycket . Tackar för alla tips

12
The Judge skrev:
GTO88 skrev:Hej jag har en helt orginal 400 av 68 åprs modell och skulle vilja ha den lite vassare .. Några bra tips .. Tack på förhand :)
Välkommen till Forumet!

Lite vassare än vadå?

Ger motorn sin fulla potential som den är nu, d.v.s. har den fått korrekt service med korrekta delar som blivit korrekt justerade?

Ja motornumret är 285275 wt setat i en 68 gto .. förgasaren är en rochester 3458 bzm hittar ingen info om hur mycket cmf han suger i sig .. Jag har inte gjort någonting på den fick hem den nyss från los angeles så om inställningarna är rätt kan ja ej svara på. Vad och vilka inställningar ska ja i så fall kolla. Är ny inom de här området men ja vill lära mig . Men har frågat lite folk runt om och de säger att en vassare kam kan göra mycket . Tackar för alla tips

14
Jag har en som jag är riktigt nöjd med lätt modifierad men med detta kan du köra på raggen du behöver inte vara rädd när någon vill dra mot dig jag gör nog låga "12-or" med detta. Som nästan satt i från fabrik så bra var dom som byggde dessa motorer!
400 motor 750 Edelbrock
#13# toppar
Orginal kam Ram air lll
X-flow 2,5"
Y-Hedmans hedders.
400 låda som Jackie Upsala har fixat.
Inget annat den går som helvete när jag vill.
Ponny när jag vill.
Detta är en riktig billig trimning.
Maximum 20 000:-

15
GTO88 skrev:
The Judge skrev:
Välkommen till Forumet!

Lite vassare än vadå?

Det bästa tipset just nu måste vara att du snabbt skaffar en "Pontiac Service Manual" till din bil och årsmodell och börjar plugga den för att lära dig hur och varför grejorna fungerar som de gör och hur de ska ställas in, INNAN du börjar lyssna på nå´n gammal Ch**a-raggare som tycker att du ska byta kam utan att veta vad du redan har?
När du sedan känner dig bekväm med att kunna ge motorn en ordentlig service så kan du skaffa boken "How to build max performance Pontiac V8´s" skriven av Jim Hand, i den finns det mesta du behöver veta för välja "rätt" trimdelar till din Pontiac V8.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/