Hej, Har en Firebird 69 med 350 tvåports (265 hp), och TH 350 låda. Bägge grenrören har börjat spicka så det är dags att göra något åt "utblåset", kommer att montera ett par headers under vintern.....Men då 2 portsförgasren varken går billigt (1.6 liter milen, vid "gubbkörning") eller ger något extra ...Så ska insugssidan också få lite uppryckning. Har skaffat ett fyrports gjutjärnsinsug (från en 400 -71 motor, nr 481733), och kommer att köpa en 600 Edelbrock fyrportare (1406), med värme isolatorplatta. Gillar det jag har hört om enkelheten med edelbrock ....Och att det antagligen blir mera ekonomi..men också mer hp/vrid än idag.
Så alla tips/erfarenheter kring detta mottages med tacksamhet. Och om det ger något vettigt att krångla till det med att även byta kamaxel. Sitter nu i en orginal kamaxel med duration in 269, ut 277 och lyft på in 0.376 och ut 0.412. komp/för/håll 9.2:1
Är lite sugen på en kamaxel med duration på in 288, ut 302 och lyft på 0.406 både in och ut. Såg ganska lik ut den som 350 HO motorn hade 69, men det jag funderar på är om det ger något extra, i min motor, med mina toppar, komp..ombyggnaden osv....osv.. eller bara en massa mer jobb.... ?
Annons
Re: Pontiac 350 från tvåport till fyrport
21,6 liter är väl inget att bry sej i? Tror inte den tar mindre med trimmet monterat eller vad tror du? Kent The Judge här på forumet har säkert en mera vettigare förgasare än Edelbrock. Orginal Quadrajet förgasare som han bygger färdigt åt dej. Tot.renoverad och kalibrerad just för din spis behov och ger dej suport ifall du skulle behöva. PM:a han inan du handlar det blir mycket bättre och billigare.
6Jo det blir nog en renoverad Rochester Q-jet, istället för en Edelbrock. Kent hade en "point" med att det kanske skulle bli problem med edelbrocken med tiden, medans Rochestern var mera stabil, bättre kvalite och var mera anpassad, även om den är mera komplicerad.
Så planen idag, blir att byta insuget, satsa på en rätt inställd, renovarad Q-jet, en bra luftrenare, och så headers. Och vänta med att krångla med kamaxel byte, och köra och känna hur det känns. Borde hamna på 300 hp + och lite bättre vrid.
Så planen idag, blir att byta insuget, satsa på en rätt inställd, renovarad Q-jet, en bra luftrenare, och så headers. Och vänta med att krångla med kamaxel byte, och köra och känna hur det känns. Borde hamna på 300 hp + och lite bättre vrid.
7Bra att du fick hjälp. Det låter vettigt i mina öron oxå.