3
av Firebird
Det finns 2läger,ett för och ett imot . Fördelarna väger lätt över enligt mej som tillhör ena lägret då det blir en väldig värme utveckling av grenrör i allmänhet men framförallt med headers. Vilket medför smälta tändhattar/kablar,smält/missformad plast huv med smält lackering,högre motortemp vilket genast upphör när man lindar headersena. Det ska visst oxå finnas nån enstaka extra hk. att hämta med lindade headers vilket jag inte har märkt men dom som kan menar att så är fallet.
Andra lägret menar på att man ska köpa headers med keramisk coating beläggning alternativt gjutjärnsheaders vilket jag oxå gjort om jag haft 15000-20000:- att lägga på headers och då inte behövt bandage. Vidare menar andra lägret att headers inte tål bandagering pga. den större värmen utvecklingen att rören blir buckliga och svetsarna spricker och att headersna ska rosta sönder inne i bandaget. Jag har aldrig varit med om varken det ena eller andra trotts att nästan alla mina bilar har haft/fått headers. Därimot har ett par jäkligt billiga budget headers spruckit i svetsarna utan något bandage.