Äntligen är bilen i gång efter vinterns arbete. I samband med första körningen så tyckte jag att tomgången vandrade samt att bilen stannade ibland när jag la i driven(eller R), dvs tomgången "räckte inte till". I övrig går bilen bra! Har letat efter vacuumläckor och såg bla att slangen till vaccumklockan på fördelaren var dålig. Lossade denna och till min förvåning går bilen perfekt när jag pluggat igen vaccumuttaget på förgasaren(Holley 650). Vad beror detta på? Kan för övrigt säga att bilen(GTO 69) gått perfekt i alla år jag haft den.
Det som gjorts motormässigt på bilen är byte av bakre vevaxeltätning samt vattenpump. Jag har fått för mig att detta är ett vaccumproblem...
Annons
Re: Vaccumproblem?
2Ja de är ju klart att den inte går bra när motorn drar tjuvluft, o de har du ju "fixat" nu så att den inte gör mer. MEN nu fungerar inte tändningen korekt istället
, så jag skulle ha montera dit en ny hel slang helt enkelt.
3Slangen bytt, men går lika illa, om inte sämre. Lägger i driven och bilen dör på en gång samt usel tomgång. När jag tar bort vaccumslangen till klockan på fördelaren och pluggar anslutningen i förgasaren går bilen perfekt!! Min fundering är om det tar skada och inte ha något vaccum till fördelaren? Ska försöka läsa in mig mer på ämnet "fördelare/vaccum, men är tacksam för förslag vad orsaken kan vara.
4Okej kan ju vara att membranet i vacumklockan är kasst, kan oxå vara att tendningen står fel, så när det vacum så drar klockan tillbaka för mycke. Jag skulle nog inte rekomendera ett "plugga" det kan medföra värme problem.
5jarmak skrev:Äntligen är bilen i gång efter vinterns arbete. I samband med första körningen så tyckte jag att tomgången vandrade samt att bilen stannade ibland när jag la i driven(eller R), dvs tomgången "räckte inte till". I övrig går bilen bra! Har letat efter vacuumläckor och såg bla att slangen till vaccumklockan på fördelaren var dålig. Lossade denna och till min förvåning går bilen perfekt när jag pluggat igen vaccumuttaget på förgasaren(Holley 650). Vad beror detta på? Kan för övrigt säga att bilen(GTO 69) gått perfekt i alla år jag haft den.
Det som gjorts motormässigt på bilen är byte av bakre vevaxeltätning samt vattenpump. Jag har fått för mig att detta är ett vaccumproblem...
Har du ställt kamvinkeln (brytaravståndet) på 30° och ställt tändpunkten 9° med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen?
6Tändningen ställd. Bilen går som en dröm, inga läckage från motor. Tack för tipsen. Nu ska jag njuta resten av säsongen...